Citronfjäril ...

... som njuter av bläbärsblommornas näktar ♥

Se så fint den håller sig fast i en blåbärsblomma samtidigt som den suger näktar ur en annan ♥ Och snart är det vår tur att njuta av de färdiga blåbären, mums :)

Det ska va gött o leva ...

Allmän ängsmätare ...

... flyger omkring i skogen just nu. Vingbredden är mellan 22 - 30 mm och den flyger från slutet av april till slutet av augusti.

Det tog mig och hundarna några turer till skogen innan den här fjärilen till sltu satte sig ner så jag kunde fotografera den och ta reda på vad den heter. Och nu har jag lärt mig att det här är en dagaktiv nattfjäril som heter allmän ängsmätare :)

Just den här mätaren är en hane, det kan man se på de stora och fina plymformade antennerna. Honans antenner är mycket smalare. De vackra antennerna använder sig hanen av för att dofta sig till en hona. Honan avger  feromoner och som tydligen doftar väldigt gott. En del hanar kan tydligen dofta sig till en hona på upp till en kilometers avstånd. Alla fjärilssorter har sin egen doft så inga misstag sker ♥

Informationen är hämtad från Fjärilar Naturbloggen.

Harsyra (Oxalis acetosella) ...

... eller surklöver som den visst också kallas.

En vacker liten blomma tycker jag :)

De växte i mossan i skogen på en omkullfallen stam ♥

Man kan äta bladen men inte för många då de innehåller oxalsyra.

Vad är då oxalsyra? Googlade, och läser bland annat att oxalsyra är 3000 gånger starkare än ättiksyra och att oxalsyra kommer från det latinska namnet för harsyra, Oxalis acetosella.

Vad kan hända om man äter för mycket harsyra? Oxalsyran är frätande och giftig. Den irriterar mag- och tarmkanalen och man kan också få njursten. "Den lägsta dos som en människa dött av är 100 mg oxalsyra per kilo kroppsvikt alltså för en människa på 80 kilo, 8 gram ren syra".

Informationen är hämtad från Wikipedia.

Är det någon ...

... som vill ha en pizzabit?

Aurorafjäril hona som nattgäst

Den här aurorafjärilen satt på den här blomman från 16.00 till kl. 09.00 nästa dag. Blomman hade vissnat på morgonen så då tog jag och flyttade den till en annan blomma och där satt den ett tag men sedan flög den äntligen iväg. Började faktiskt bli orolig att den var sjuk eller något :)

Tidigare på dagen satt den först i mitt växthus och sedan hade jag sett att den blev uppvaktad av en stilig aurorahane ute i vår trädgård men jag tror aldrig att de fick till det innan han flög vidare. Får se om jag lyckades få någon bild på uppvaktningen, har inte hunnit kolla än. Jag lägger in den här lite senare i så fall :)

Tyckte att jag fick till ett häftigt foto. Det skedde av misstag men det är av misstagen man lär sig :)

Sädesärlan

Ett duvpar i vår björk

Jag stod nedanför vår björk och tittade på alla sorkhål i gräsmattan när en duva kom flaxande rätt så nära mig.
Hoppsan tänkte jag och tittade vidare på vår stackars gräsmatta.

Sen flaxade det till igen och jag tittade upp i björken ovanför mig. Där var duvan jag sett nyss, den satt där med med bomaterial i näbben. Jag följde den med blicken ...

... när den ganska snabbt spatserade in mot stammen ...

... och där var boet och en söt liten duvdam. Hon tittade med förvåning och lite räddsla i blicken på mig där jag stod med kameran i högsta hugg.

Men så roligt tänkte jag ...

... nu blir det förhoppningsvis en hel duvfamilj i vår björk.

Det ska bli så spännande att följa dem ...

... turturduvorna ♥

Vinbärsfuks

Äntligen har jag stiftat en närmre bekantskap med den fina Vinbärsfuksen :)

Såg den just som vi skulle hoppa in i bilen och fick en snabb bild på den när den landade på vår upp och nervända båt. Sen var vi tvungna att åka och jag tänkte att det är väl typiskt när jag äntligen har fått syn på den.

Men jag önskade mig att den skulle komma på besök igen och helst in i mitt växthus så jag kan studera den ett tag i lugn o ro. Och tro det eller ej, nästa dag var vinbärsfuksen i mitt växthus!!!!!! :)

Helt fantastiskt, jag håller i en vinbärsfuks :)

Den var ganska skygg ...

... och stannade tyvärr inte så länge som jag ville innan den hittade en väg ut i det fria genom ett av takfönstren.

Den här lilla vackra citronfjärilen kom däremot in i växthuset flera gånger och ville knappt gå av min tumme. Se bara vilket grepp den har med sina ben om min tumnagel :)

Vinbärsfuksen flög iallafall inte så långt efter att den rymt ut ur växthuset ...

... den höll sig på tomten i stort sett hela dagen och det var jag jätteglad för :)

Här syns det vita c-märket väldigt tydligt på bakvingen. Vinbärsfuksen heter Polygonia c-album på latin.

Vinbärsfuksen är en dagfjäril och tillhör familjen praktfjärilar. Den har ett vingspann på ca 40 - 50 mm.

Här har den kamoflerat sig riktigt bra :) Den är så här mörk under vingarna för att kunna kamoflera sig under övervintringen. Kanske har den här fuksen vaknat just i dag :)

Den ska enligt Wikipedia vara tämligen allmän i Syd- o Mellansverige och den är omisskännlig bland ...

... Sveriges fjärilar på grund av sina ovanligt flikiga och vackert formade vingar.

För mig är den här fjärilen inte vanlig men i år har jag börjat titta lite extra efter oranga fjärilar. Tidigare har jag tänkt nässelfjäril när jag sett en orange fjäril så här tidigt på våren ...

... men nu vet jag att denna fjäril också tillhör de fjärilarna som övervintrar i Sverige. Den börjar flyga samtidigt med citronfjäril, nässelfjäril, påfågelöga och sorgmantel.

Avslutar här med en pigg grönsnabbvinge som stolt visar upp sina vackra smaragdgröna vingar i skogsbrynet :)

Yoga och sparesa till Sopot

Här är det morgon, och efter en natt på havet börjar vi nu närma oss Gdynia, Polen.

Väl framme så hoppade en svensktalande guide på vår buss och vi fick en guidad tur i Gdynia och sedan hela vägen till Sopot.

Det här fina piratskeppet såg vi vid kajen i Gdynia.

Här har vi kommit fram till vårt hotell och vi är nu på väg på en härlig strandpromenad längs med havet. Stranden var jättelång. Längst bort åt ena hållet ligger Gdynia och längt bort åt andra hållet ligger Gdansk och så Sopot i mitten. Trestaden kallas det visst.

När vi gått en bit så kom vi fram till de här fina fiskebåtarna. Tycker att de påminner lite om ...

... longtailbåtarna i Thailand. De brukar ligga så här fint, sida vid sida, längs med stränderna :)

Svanar fanns det också i mängder. De höll till vid den underbara träpiren som finns i Sopot. Den är Europas längsta, hela 512 meter lång.

Svanarna brydde sig inte alls om alla människor omkring dem, utan de var riktigt sällskapliga :)

De flesta svanarna var ringmärkta.

Ute på piren fanns en trevlig restaurang ...

... där vi åt en fantastisk lunch.

Många satt på piren och njöt av den värmande vårsolen.

Efter lunchen ...

... vandrade vi tillbaka in mot stranden.

Så här ser det ut under piren.

Istället för en palm på stranden så stod det här vackra vårträdet där i full blom. Det var sååå vackert ♥

Väl hemma på hotellet igen var det dags för lite skön yoga i timmarna två, Och mer skulle det bli under de dagar vi var här, så härligt.

En annan dag ute i Sopot så köpte vi fina bärnstenssmycken. Det fanns hur mycket som helt att välja på. Vi fick lära oss att bärnsten, amber som det heter på engelska, inte bara finns i orange utan också i ljusgult och grönt. Jättefint :)

På hotellet fanns det en underbar spaavdelning som ni kommer att se några bilder från här nedan.

Här bubblade vi :) Det fanns också två jacuzzis utanför hotellet där vi bubblade en kväll när det regnade lite lätt. Så skönt :)

Härifrån syns havet i bakgrunden.

Det här är utsikten från vår hotellhiss som tog oss upp och ned flera gånger varje dag :) Fantastiskt :)

Det här fyrtornet var vi uppe i en dag och här nedan finns några bilder från utsikten däruppifrån

Här syns hela piren.

Det här krokiga huset hade jag bestämt mig för att se och det fick jag också. Visst är det häftigt, det ser ut som det håller på att smälta :)

De här tavlorna från 2008 fanns på vårt hotellrum och sista dagen, när vi hade varit ute på vift och var på väg hem till hotellet ...

... så stod han plötsligt där, clownen från tavlan. Han sjöng och spelade gitarr så fint :)

Och fastnade på bild gjorde han också :)

På framsidan av vårt hotell såg det bland annat ut så här :)

När vi till sist checkat ut och det var dags att börja dra oss mot färjan igen så stannade vi till i gamla stan i Gdansk. Där fanns så många vackra gamla hus att beundra.

Så här såg det ut efter kriget 1945 man måste ha jobbat hårt för att få allt så fint igen.

Här lämnar vi gamla stan för att snart börja vår båtresa hem till Sverige igen.

Den här glastavlan med gåsen tyckte jag var så fin men kom inte på var jag skulle hänga den här hemma så det fick bli ett foto på den istället :)

Tack för en underbar resa, kanske blir det repris något år :)