Allmän ängsmätare ...

... flyger omkring i skogen just nu. Vingbredden är mellan 22 - 30 mm och den flyger från slutet av april till slutet av augusti.
 
 
Det tog mig och hundarna några turer till skogen innan den här fjärilen till sltu satte sig ner så jag kunde fotografera den och ta reda på vad den heter. Och nu har jag lärt mig att det här är en dagaktiv nattfjäril som heter allmän ängsmätare :)
 
Just den här mätaren är en hane, det kan man se på de stora och fina plymformade antennerna. Honans antenner är mycket smalare. De vackra antennerna använder sig hanen av för att dofta sig till en hona. Honan avger  feromoner och som tydligen doftar väldigt gott. En del hanar kan tydligen dofta sig till en hona på upp till en kilometers avstånd. Alla fjärilssorter har sin egen doft så inga misstag sker ♥
 
Informationen är hämtad från Fjärilar Naturbloggen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0