Yoga och sparesa till Sopot

Här är det morgon, och efter en natt på havet börjar vi nu närma oss Gdynia, Polen.

Väl framme så hoppade en svensktalande guide på vår buss och vi fick en guidad tur i Gdynia och sedan hela vägen till Sopot.

Det här fina piratskeppet såg vi vid kajen i Gdynia.

Här har vi kommit fram till vårt hotell och vi är nu på väg på en härlig strandpromenad längs med havet. Stranden var jättelång. Längst bort åt ena hållet ligger Gdynia och längt bort åt andra hållet ligger Gdansk och så Sopot i mitten. Trestaden kallas det visst.

När vi gått en bit så kom vi fram till de här fina fiskebåtarna. Tycker att de påminner lite om ...

... longtailbåtarna i Thailand. De brukar ligga så här fint, sida vid sida, längs med stränderna :)

Svanar fanns det också i mängder. De höll till vid den underbara träpiren som finns i Sopot. Den är Europas längsta, hela 512 meter lång.

Svanarna brydde sig inte alls om alla människor omkring dem, utan de var riktigt sällskapliga :)

De flesta svanarna var ringmärkta.

Ute på piren fanns en trevlig restaurang ...

... där vi åt en fantastisk lunch.

Många satt på piren och njöt av den värmande vårsolen.

Efter lunchen ...

... vandrade vi tillbaka in mot stranden.

Så här ser det ut under piren.

Istället för en palm på stranden så stod det här vackra vårträdet där i full blom. Det var sååå vackert ♥

Väl hemma på hotellet igen var det dags för lite skön yoga i timmarna två, Och mer skulle det bli under de dagar vi var här, så härligt.

En annan dag ute i Sopot så köpte vi fina bärnstenssmycken. Det fanns hur mycket som helt att välja på. Vi fick lära oss att bärnsten, amber som det heter på engelska, inte bara finns i orange utan också i ljusgult och grönt. Jättefint :)

På hotellet fanns det en underbar spaavdelning som ni kommer att se några bilder från här nedan.

Här bubblade vi :) Det fanns också två jacuzzis utanför hotellet där vi bubblade en kväll när det regnade lite lätt. Så skönt :)

Härifrån syns havet i bakgrunden.

Det här är utsikten från vår hotellhiss som tog oss upp och ned flera gånger varje dag :) Fantastiskt :)

Det här fyrtornet var vi uppe i en dag och här nedan finns några bilder från utsikten däruppifrån

Här syns hela piren.

Det här krokiga huset hade jag bestämt mig för att se och det fick jag också. Visst är det häftigt, det ser ut som det håller på att smälta :)

De här tavlorna från 2008 fanns på vårt hotellrum och sista dagen, när vi hade varit ute på vift och var på väg hem till hotellet ...

... så stod han plötsligt där, clownen från tavlan. Han sjöng och spelade gitarr så fint :)

Och fastnade på bild gjorde han också :)

På framsidan av vårt hotell såg det bland annat ut så här :)

När vi till sist checkat ut och det var dags att börja dra oss mot färjan igen så stannade vi till i gamla stan i Gdansk. Där fanns så många vackra gamla hus att beundra.

Så här såg det ut efter kriget 1945 man måste ha jobbat hårt för att få allt så fint igen.

Här lämnar vi gamla stan för att snart börja vår båtresa hem till Sverige igen.

Den här glastavlan med gåsen tyckte jag var så fin men kom inte på var jag skulle hänga den här hemma så det fick bli ett foto på den istället :)

Tack för en underbar resa, kanske blir det repris något år :)