Vinbärsfuks

Äntligen har jag stiftat en närmre bekantskap med den fina Vinbärsfuksen :)
 
 
Såg den just som vi skulle hoppa in i bilen och fick en snabb bild på den när den landade på vår upp och nervända båt. Sen var vi tvungna att åka och jag tänkte att det är väl typiskt när jag äntligen har fått syn på den.
 
 
Men jag önskade mig att den skulle komma på besök igen och helst in i mitt växthus så jag kan studera den ett tag i lugn o ro. Och tro det eller ej, nästa dag var vinbärsfuksen i mitt växthus!!!!!! :)
 
 
Helt fantastiskt, jag håller i en vinbärsfuks :)
 
 
Den var ganska skygg ...
 
 
... och stannade tyvärr inte så länge som jag ville innan den hittade en väg ut i det fria genom ett av takfönstren.
 
 
Den här lilla vackra citronfjärilen kom däremot in i växthuset flera gånger och ville knappt gå av min tumme. Se bara vilket grepp den har med sina ben om min tumnagel :)
 
 
Vinbärsfuksen flög iallafall inte så långt efter att den rymt ut ur växthuset ...
 
 
... den höll sig på tomten i stort sett hela dagen och det var jag jätteglad för :)
 
 
Här syns det vita c-märket väldigt tydligt på bakvingen. Vinbärsfuksen heter Polygonia c-album på latin.
 
 
Vinbärsfuksen är en dagfjäril och tillhör familjen praktfjärilar. Den har ett vingspann på ca 40 - 50 mm.
 
 
Här har den kamoflerat sig riktigt bra :) Den är så här mörk under vingarna för att kunna kamoflera sig under övervintringen. Kanske har den här fuksen vaknat just i dag :)
 
 
Den ska enligt Wikipedia vara tämligen allmän i Syd- o Mellansverige och den är omisskännlig bland ...
 
 
... Sveriges fjärilar på grund av sina ovanligt flikiga och vackert formade vingar.
 
 
För mig är den här fjärilen inte vanlig men i år har jag börjat titta lite extra efter oranga fjärilar. Tidigare har jag tänkt nässelfjäril när jag sett en orange fjäril så här tidigt på våren ...
 
 
... men nu vet jag att denna fjäril också tillhör de fjärilarna som övervintrar i Sverige. Den börjar flyga samtidigt med citronfjäril, nässelfjäril, påfågelöga och sorgmantel.
 
 
Avslutar här med en pigg grönsnabbvinge som stolt visar upp sina vackra smaragdgröna vingar i skogsbrynet :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0