Stenknäck med flera

Nu har vårfåglarna börjat anlända och det är så härligt med allt fågelkvitter från buskar o snår.
 
 
Här är tex bofinken.
 
 
Grönfinken har varit här i vinter med men nu sjunger den så fint emellan tuggorna :)
 
 
Nötveckan (tätting) och domherren (som också tillhör finkfamiljen) kommer fortfarande gärna till vår fågelmatning.
 
 
Men den här finken tror jag inte att jag har sett på över 11 år, så jag har väntat länge :)
 
 
Stenknäcken har en kraftig näbb som är så stark att den kan knäcka körsbärskärnor :)
 
 
Den är ca 18 - 19 cm lång, väger 50-60 gram och är störst av våra finkar. I bakgrunden ...
 
 
... syns herr och fru domherre som är ganska stora de också.
 
 
 
 
Den är vanligtvis en ganska skygg fågel som håller till uppe i träden,  så det var jättekul ... 
 
 
... att få se den.
 
 
Enligt Wildlife Garden så finns den mellan 5 000 och 15 000 stenknäckar i Sverige.
 
 
På NatureGate läser jag detta: "Föda: Frön från träd och buskar, också knoppar. Knäcker t.ex. körsbärskärnor med näbben. (Man har beräknt att det behövs 25–40 kg:s tryckkraft till detta)".
En otroligt stark näbb har den :)
 
 
Annars har vi många steglitsar som kommer i stort sett dagligen.
 
 
De lyser up så fint med sina starka färger.
 
 
En jättefin fågel tycker jag :)
 
 
I dag är det Påskdagen och det är så varmt och vackert väder ute så nu ska jag ut o lyssna på alla fina fågelsånger medan jag tar en tur med hundarna :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0