Vårresa till Gotland

Vi kom med färjan mitt i natten!
 
 
Nästa morgon startade med en morgonpromenad till havet.
 
 
Vädret var det lite si och så med ... 
 
 
... men nästan hela resan var det i allafall uppehållsväder.
 
 
Vilket underbart litet träd fullt av blommor :)
 
 
Finfina tjurkalvar!
 
 
Frukost, mums :)
 
 
Hej på dig :)
 
 
Utflykt till Fjäle ängar.
 
 
Där fanns många fina orkideer ...
 
 
... och blommande äppelträd.
 
 
Ett medletida fähus som låg här har återställts.
 
 
Gullvivor fanns här i mängder tillsammans med orkidéerna.
 
 
Vet inte vad denna heter, än.
 
 
Sedan gick färden vidare mot Torsburgen där vi åt lunch och vandrade runt i den fina naturen en stund.
 

 
Älskar alla fruktträdsblommor ♥ Det är lätt att få hela kameran full av dem :)
 
 
Det här var väl fina enar.
 
 
Jag blev så glad när jag plötsligt fick se den bruna blåvingen. Tyvärr ingen baksida men så kul ändå, har inte sett den förut :)
 
 
Söta nävor av något slag.
 
 
Den här växten kan jag inte namnet på men fin är den, lite som en sorts ormbunke.
 
 
Å det här var ju roligt att få se. En massa söta kattfötter, har inte sett dem på hur länge som helst.
 
 
Efter utflykten och en kväll med god mat och bad i tunna så sov jag gott. 
 
 
Morgonen därpå så tog jag en morgonpromenad igen.
 
 
Här var det så vackert och jag fick nöjet att träffa ...
 
 
... den prydliga pärlemorfjärilen.
 
 
Det fanns riktigt många av dem här och de satte sig ofta på vägen. Detta för att suga i sig kalk, tror jag.
 
 
På vägen tillbaka igen fanns många fina blommor att titta på ...
 
 
... tex vildkaprifol och ...
 
 
... humle.
 
 
En och annan smultronvisslare dök också upp :)
 
 
Dags för nästa utflykt som i dag bar iväg till Fårö. Den här okidén är ovanlig som jag förstår det.
 
 
En liten sovenir inhandlades vid färjelägret :)
 
 
Langhammars raukområde
 
 
Härligt att vara här igen :)
 
 
Nu är vi tillbaka vid Ljugarn igen och nu är det hög tid att hälsa på några härliga gotlandslamm (får) :)
 
 
Här är jag ute på gravfältet där fåren betar i lugn och ro.
 
 
Bäääää!
 
 
Sista utflykten innan hemfärd gick till Laus holmar.
 
 
Där tittade vi på fåglar från ett fågeltorn ...
 
 
... och vi fick syn på den ovanliga ägretthägern. Tre stycken faktiskt. Har ju inget värstingobjektiv men de syns som vita prickar längst bak i vattnet. I förgrunden syns gravänder. Googlade ägretthägern och fick se den i häckningsdräkt. Den var lite speciellt med tunna glesa vita fjädrar utanpå den vanliga fjäderdräkten. Googla så får ni se :)
 
Ja, det var lite bilder från årets gotlandsresa!
 
I ♥ Gotland!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0