Stor svävfluga

Den här insekten har jag aldrig lagt märke till förut men nu har jag sett den flera gånger :)
 
 
Först såg den ut som en liten humla men när jag tittade närmare så såg jag att det var något helt annat. Googlade och fick fram att den heter stor svävfluga. 
 
 
Visst är den lite söt eller kanske fulsöt ♥
 
 
Den har en lång sugsnabel som den suger näktar med samtidigt som den hovrar så fint framför blommorna, nästan som en liten kolibri :)
 
 
Jag har aldrig sett den sitta still med vingarna, de vibrerar hela tiden vare sig den äter eller flyger omkring bland blommorna.
 
 
Den är en tvåvinge och tillhör familjen svävflugor. Den blir mellan 7-12 millimeter lång.
 
 
Man kan se den på våren i april - maj.
 
 
Läser på bloggen Bild & Naturhistoria att den är lite av en gök i insektsvärlden. Den flyger omkring där sandbina bor och gör sedan, ser det ut som, små landningsförsök men istället siktar den på biets hålor och försöker skvätta in sina ägg där.
 
 
Äggen kläcks och svävflugans larver kryper längre ner i sandbiets hålor där den kan leva gott på sandbiets egna larver.
 
 
Sedan förpuppar sig larven och till slut blir den en ny liten svävfluga.
 
 
Så håll ögonen öppna nästa vår så kanske du får se denna lilla humleliknade varelse :) Säkert svävar några omkring fortfarande. En del av de här bilderna är tagna den andra juni.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0