Klöverblåvinge

Den andra blåvingen jag har träffat på i år är klöverblåvingen. Den flög runt på samma plats som silverblåvingen som jag skrev om sist. 
 
Så här ser klöverblåvingen ut på över- och undersidan. Den saknar de gula fläckarna som de flesta blåvingar har.
Den vackra klöverblåvingen valde vid fototillfället ett tråkigt grässtrå att sitta på men vad gör väl det när den visade upp sig så fint :)
 
Det står i min bok, Svenska fjärilar - en fälthandbok av Bo Söderström, att den ofta utkämpar dueller med andra blåvingar och det stämmer precis in på den här. Han fightades med silverblåvingen flera gånger :)
 
När klöverblåvingen är larv skyddas den av myror och som tack får myrorna en sockerhaltig vätska tillbaka.
 
Flygtid: Juni - halva juli.
Vingspann 26-37 mm. 
 
Den här klöverblåvingen var mycket mindre än silverblåvingen därför var det lätt att skilja på dem när jag följde deras flygturer bland gräs och blommor längs med vägkanten.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0