Hedblåvinge

 Kanske en ljungblåvinge som jag döpte det här inlägget till först blev till slut hedblåvinge, hane ...
   ... och här har jag också lyckats hitta en hedblåvinge, hona :)
 
De är väldigt svårt att skilja på hedblåvinge och ljungblåvinge har jag förstått men jag har fått lyckligtvis fått hjälp på FB via gruppen "Vi som gillar fjärilar" :)
 
Hedblåvingen samt ljungblåvingen, kronärtsblåvingen och den violetta blåvingen tillhör en grupp blåvingar som inte bara har oranga ögon utan också vackra blåskimrade ögon på bakvingens undersida.
 
Hedblåvingens larver lever likt klöverblåvingen i symbios med myror. Myrorna matar larven och i utbyte får de en sockerhaltig lösning av larven.
 
Flygtid:
Från slutet av juni - mitten av augusti. 
Vingspann: 21 - 28 mm
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0