Brun blåvinge och Prydlig pärlemorfjäril

Var på Gotland i slutet av maj och lyckades då hitta några fjärilar som jag inte sett förut. Brun blåvinge och prydlig pärlemorfjäril.
 
 
Brun blåvinge tillhör familjen ljuvelvingar. Vingbredden är mellan 24 och 29 millimeter. Det här tror jag är en hane, Den är jättefin med sina oranga fläckar på undersidan men det fick jag aldrig se då den strax efter den här bilden snabbt flög iväg och försvann.
 
 
Den prydliga pärlemorfjärilen är verkligen riktigt prydlig. Det var ganska många som flög runt längs med grusvägen som jag vandrade på i morgonsolen. Vingbredden är mellan 31-45 millimeter och den flyger i maj och juni. 
 
 
Den tillhör familjen praktfjärilar och underfamilj är pärlemorfjärilar. Dess larver äter bland annat violer.
En vacker o trevlig fjäril tycker jag. Hoppas jag får se den här hemma också.
 
 
Smultronvisslaren har jag sett förut. Den här var lite skadad på vingen men så söt ändå :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0