A S P F J Ä R I L ♥

 
 
Vilken lycka!!!! Trodde knappt mina ögon när jag fick se den vackra aspfjärilen komma seglande ...
 
 
... framför mig på grusvägen :) Yes! Det här ögonblicket har jag väntat på lääääänge :) Anade att de fanns här och nu har jag fått det bekräftat, så kul :)
 
 
Jag hade tagit cykeln till min egen lilla "fjärilsstig" för att se om det fanns några fina fjärilar ute i dag.
 
 
I bakhuvudet ligger alltid en längtan efter att få se den stora fina aspfjärilen och jag tänkte att i dag vore väl en bra dag för den att visa sig.
 
 
Det hade regnat på midsommarnatten och nu var det soligt och jättevarmt ute. Grusvägen var fuktig på vissa ställen och vattenpussar fanns här och där på vägen.
 
 
Jag har läst att dessa fjärilar, ibland på varma dagar, flyger ner från asparna där de lever mesta tiden av sitt liv, för att släcka törsten från fukt på marken.
 
 
Och det var det som hände nu!!! :) Det är oftast hanen som visar sig, så jag förmodar att detta är en hane.
 
 
Visst är den vacker ♥. Den tillhör familjen Praktfjärilar, underfamilj Kronseglare och flyger bara en kort tid, från slutet av juni - slutet av juli. Den är en av Sveriges största dagflygande fjärilar, vingbredden är hela 70-90 mm. 
 
 
Aspfjärilen suger aldrig nektar från blommor utan gillar illaluktande spillning från djur och kadaver.
 
 
Läste att man kan lägga ut surströmming eller havarti för att locka ner den från aspkronorna :)
 
 
Jag följde efter den längs vägen och försökte att komma framför den då jag hela tiden hade motljus när jag fotograferade. Men det gick inte, den bara flög vidare längs grusvägen om jag kom för nära :)
 
 
Jag var lite orolig för att bilderna skulle bli dåliga men några ok bilder blev det ändå, vilken tur :)
Är så glad och tacksam för att ha fått träffa denna underbara fjäril ♥
 
Läste nu i min fjärilsbok att man ska söka aspfjärilen varma dagar i midsommartid längs grusskogsvägar, och det var ju precis det jag gjorde och det gav resultat :) :) :)
 
Tänk att man kan bli så glad och lycklig av att få se en fjäril!!!! :)
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0