Sexfläckig bastardsvärmare

 
I somras (20 juli 2015) när jag var på en promenad fick jag se att det var massor av bastardsvärmare på ängen som syns här.
 
 
De satt här och där och flög hit och dit och många satt också och parade sig.
 
 
På ängen fanns också flera sådana här puppor och jag började fundera om ...
 
 
... det kunde vara bastardsvärmarna som hade kommit ut ur dem?
 
 
Och nu, här om dagen, så fick jag svaret via tv. På SVT visades programmet "Mandelblom, kattfot och blå viol" och där fick man se hur en bastardsvärmare föds ur just en sådan här puppa :)
 
 
Fick också lära mig att de är väldigt giftiga då de innehåller cyanid. Vingarnas metalliska blå färg med röda fläckar visar också tydligt för andra djur att de är mycket giftiga. 
Nedanstående bilder är från en annan äng.
 
 
Jag tror att alla bilder jag visar här föreställer den sexfläckiga bastardsvärmaren som också kallas allmän bastardsvärmare. I Sverige finns sju olika arter av bastardsvärmare. 
 
 
Vingspannet är 28 -39 mm och de tillhör familjen fjärilar.
 
 
Flygperioden är i juli månad och då flyger de under dagtid. I Sverige är den rödlistad som nära hotad. Jag brukar dock se den ganska ofta och förra året var det riktigt många :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0