Red Robin ägg - ett roligt experiment

 
När Påsken var över hittade jag ett tips på nätet om hur man kunde färga ägg så de blir så här vackert blågröna.
Tyckte att de var så fina och kunde inte vänta ett helt år på att prova :)
 
 
Så jag kokade ca 10 ögg så de blev hårdkokta.
 
 
Köpte rödkål som jag hackade upp ...
 
 
... och kokade i 7,5 dl vatten i 30-45 minuter. När allt hade kallnat tog jag ur kålen och ...
 
 
... hällde i 4 msk vitvinsvinäger och rörde runt. Sen var det bara att hälla den lila vätskan, som bildats av kålen, över äggen ...
 
 
... och vänta ... Men det här vattnet är ju som sagt lila!???
 
 
Kan det verkligen bli blåa eller till och med blågröna ägg av lila färg?
 
 
Yes, det kunde det :) Först var de blåa men sedan ändrade en del ägg sakta färg medan de torkade och blev blågrönaktiga. Så fint ♥ Några ägg låg i en halvtimma, några i en timma, och andra i två timmar osv.
 
 
Här är resultatet, nästan som magi :)
 
 
Här har jag ställt ut fatet med äggen i mitt växthus.
 
 
 
Själva boet har jag gjort av ris från hängbjörken utanför.
 
 
Tittar man rikitgt noga så ser ni att jag har stänkt lite guld på äggen också :) Gillar de här äggen, så jag har ingen lust att äta upp dem ♥
 
 
Tror att de heter Red Robin ägg för att rödhakens/red Robins ägg är just blågröna.
Nu har jag läst på lite och american red Robin lägger blå ägg men vår egen Rödhake lägger gulvita ägg med bruna prickar :)
 
Har också läst att man kan färga ägg blåa med blåbär, och av gurkmeja blir äggen gula. Något att prova till nästa Påsk. Undrar hur man får röda ägg? Lingon kanske ... ?
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0