Skäggmes (Panurus biarmicus) i Hjälstaviken

 
I helgen var vi på en liten utflykt till Hjälstaviken. Det är så fint där och jag tänkte att vi kanske kunde få se lite flyttfåglar ...
 
 
... och det fick vi. Hörde dem gjorde vi också, det var ett väldigt tjattrande :)
 
 
På väg till gömslet ...
 
 
... fick vi lov att stanna upp då det stod folk på spången och tittade på något.
Jag frågade vad de tittade på, för jag såg ingenting. Då fick jag låna en kikare och 
genom den såg jag två små vackra fåglar som jag inte kunde namnet på. Men strax fick jag veta att det var Skäggmesar som vi såg strosa runt på spången, en hona och en hane. Sååå fina :)
 
 
Det verkade som att de hittade mat där de gick och pickade på spången. När alla hade tittat klart så smög vi oss framåt.
 
 
Och titta här vilken fin fågel jag lyckades zooma in. Det här är hanen. Arten kallas visst skäggmes på grund av de svarta mustascherna/polisongerna som hanen har på båda sidor om näbben.
 
 
Honan har inga mustascher/polisonger, men hon har kanske rakat sig :)
 
 
Den här arten har invandrat till Sverige och första gången man lade märke till den var i början av 60-talet i Skåne läser jag på nätet.
 
 
Man diskuterar visst fortfarande vilken familj den ska tillhöra.
 
 
Jag har aldrig hört talas om den här fågeln förut. Och det var en riktig överaskning att vi fick se den. Så vacker ♥ 
 
 
Den är ungefär 16 cm lång är den och lever bland vassen vid sjöar. 
 
 
Den äter insekter på sommaren och på vintern lever den av vassfrön.
 
 
De lever i par eller familjevis och hanen och honan bryr sig mycket om varann ♥.
 
 
Det latinska namnet Panurus biarmicus ...
 
 
 ... kan översättas till ”långstjärtad, skäggig dvärg” läser jag på P2-fågeln. På engelska heter den Beardet tit.
 
 
Läser också att den är mycket känslig för kyla. Men ändå är den här hos oss i kalla Sverige :) Kul tycker jag.
 
 
I vanliga fall är de visst väldigt skygga och gömmer sig i vassen så det här var ju riktigt kul. Pratade med en del fågelskådare som stod med sina jättestora objektiv riktade in i vassen. De flesta stod och väntade på just skäggmesen för att få en bra bild. De hade hört att det var rikigt många skäggmesar här i år.
 
 
 
 
Har längtat hit ända sedan i somras men inte kommit till skott. Tur att vi åkte i dag så jag fick se de här vackra fåglarna ♥
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0