På fjälltur i Funäsdalen

 
På väg till Funäsdalen stannade vi vid den här sjön för en liten paus med fika.
 
 
Å här är vi snart framme. Vi åkte på en liten grusväg och vad fick vi se då, jo det här :)
 
 
Ett helt gäng med renar stod plötsligt framför oss på vägen och vi stannade till, för jag måste ju få fota :)
 
 
Och några bilder blev det trots att det började mörkna omkring oss. Sååå kul :)
 
 
Nu är det morgon och vi har sovit gott i en liten fin stuga. I naturen utanför fanns det fina röda lingontuvor och ...
 
 
... vacker mossa.
 
 
Vi kunde också se fjällen, härligt :)
 
 
Här är vi på väg till det lilla samhället ...
 
 
... i Funäsdalen.
 
 
Så vackert överallt. Den här linbanan funderade vi på att prova men vi hann inte så det får bli en annan gång.
 
 
Nu har vi tagit bilarna upp på lite högre höjder. Här vid de fina husen började vår tur på fjället. Gruvturen ca 8 km lång.
 
 
Den här röda och vackra marktäckaren, har jag nu lärt mig, heter ripbär och de såg vi nästan överallt. 
 
 
Vi såg också mycket rester från tiden då man bröt malm här uppe. Den här stenen tror jag bestod av järnmalm och koppar.
 
 
Å nu händer det något :) Vad roligt äntligen ett gäng med renar :)
 
 
Se vilka stora vackra horn de här har.
 
 
Men de var skygga ...
 
 
... man fick inte komma för nära. De renar som vi träffade när vi satt i bilen var inte lika rädda, troligen för att vi som sagt satt i bilen :)
 
 
Renspår
 
 
Mera av de vackra ripbären.
 
 
Den här stenen tycker jag är så vacker. Tänkte ta med den men den var för stor :)
 
 
Äntligen, nu kommer några renar till ...
 
 
... men de börjar småspringa åt ett annat håll när vi närmar oss.
 
 
Tur att jag har mitt stora objektiv på så jag iallafall kommer lite närmare.
 
 
Se så vacker natur och vilka härliga varma höstfärger.
 
 
De här skyltarna fanns lite här och där, tror att de visade var lederna gick.
 
 
Här syns de röda vackra ripbären i förgrunden, sten från malmbrytningen, fjällbjörkar, gräs och längst bort i fjärran syns de något molnklädda fjällen.
 
 
 
Till och med lite snö ligger kvar på fjällen.
 
 
Aha, jag anar en ren bakom kullen :)
 
 
 
Det här fina gamla huset fanns där vi tog rast. Här kan man gå in om man behöver skydd mot snö eller regn ...
 
 
 
... men vi hade toppenfint väder under hela turen.
 
 
Visst är det vackert.
 
 
 
 
 
Här bär det av över smala spångar. De låg på en del ställen där det var mycket vatten.
 
 
 
Spångarna låg inte överallt och jag hade förstås oturen att trampa ner i ett hål i mossen. Jag sjönk ner en bra bit innan jag lyckades häva mig upp igen med hjälp av mina gåstavar. Konstigt nog så nådde jag aldrig botten. Undrar lite hur djupt hålet egentligen var?
 
Här fick jag iallafall ett bra tips. När kängorna är blöta så fyll upp med torkade gula ärtor. Det gjorde jag och nästa dag var min känga torr igen och redo för nästa fjälltur. Kommer nog ett inlägg till från den turen, så småningom.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0