Gärdsmyg - Troglodytes troglodytes

Yes, yes, yes! Är så glad i dag :) Varför då? Jo för jag har träffat och haft närkontakt med en liten gärdsmyg :)
 
 
I förmiddags när jag stod och gjorde några yogaövningar så hörde jag hur det smällde till i en fönsterruta. 
 
 
Jag förstod att det var en fågel som krockat och gick för att se om jag kunde hitta den och hjälpa den.
Och jag hittade den direkt :) Blev sen överlycklig när jag såg att det var en gärdsmyg, samtidigt som jag förstås blev orolig. Den såg rikigt dålig ut vid första anblicken.  Men jag gick ut och tog upp den.
 
 
Titta vad fin den är :)
 
 
Så liten och så söt låg den i min hand och darrade lite smått. Men den verkade ändå ...
 
 
... tycka att det var varmt och skönt.
 
 
Jag hörde talas om gärdsmygen för första gången i våras då en kompis hade hittat ett ovanligt fågelbo. Det var byggt i en liten gran och helt runt som en boll. Bomaterialet bestod av mossa och gräs med ett litet runt hål som ingång. Vilken fågel bygger ett sådant bo???
 
 
Senare fick vi veta att det troligen var gärdmygen som hade gjort det. 
 
 
Hur ser gärdsmygen ut då? Undrade jag i våras?  Och fick då till svar att det är en liten brun fågel som har stjärten rakt opp. Den har jag aldrig sett, blev mitt svar då. Men nu har vi träffats och det stämmer ju bra, stjärten står rakt upp :)
 
 
Halledudane mej så söt den är :)
 
 
Läser på P2-fågeln och Wikipedia att gärdsmygen är den näst minsta fågeln i Sverige, (minst är kungsfågeln). Den är en liten tätting som tillhör familjen Gärdsmygar. Det latinska namnet Troglodytes troglodytes betyder ”den som smyger ut och in i håligheter” och det stämmer visst väldigt bra på den här fågeln.
 
 
Gärdsmygen är polygam står det på nätet och hanen bygger flera bon som honan sedan får välja mellan. Byggkonsten är anmärkningsvärd. Hanen flätar ett rätt stort runt klot av mossa, löv, gräs och kvistar och gör sedan ett litet runt ingångshål på sidan. Det bo som honan väljer blir inrett med mjuka fjädrar, ull och hår. Honan lägger sedan 6-7 ägg som hon ruvar ensam.
 
Hanen kan ha upp till tre honor som ruvar samtidigt men också honan kan ha flera hanar fast hon häckar i en hanes revir. Ofta får honan ytterligare en kull och för att det inte ska bli för trångt i botet så flyttar då hanen och de äldre ungarna till ett av de oinredda bona som honan tidigare valt bort. Så praktiskt :)
 
 
Huvudfödan på sommaren består av spindlar och insekter och till vintern blir det frön av olika slag. Tror däremot inte att de kommer till fågelmatningen som vi människor har. Jo, nu hittade jag på Expressens hemsida att man kan mata dem med leverpastej blandat med havregryn. Ska hackas i små bitar och läggas ut under trappor eller i buskar :)
 
Men nu börjar min gärdsmyg att bli lite piggare och strax kommer den att flyga iväg.
 
 
Och vips var den borta. Det ni ser i min hand är det jag fick som tack för hjälpen. "Very nice fågelbajs" som vi sa när jag var liten, ha ha ha :)
 
 
 
Den flög inte så långt, så jag såg ungefär var den landade. Jag smög dit för att se om den var kvar... och där bakom björken är det visst något :)
 
 
Så liten och fin med stjärten rakt upp sitter gärdsmygen på vår gärdesgård och myser i solen, vilken underbar liten pluttfågel ♥ Love you ♥
 
Foton. Christer och jag.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0