Två vackra mandarinänder ♥

 
Jag hade fått tips tidigare i veckan om att det fanns mandarinänder vid Enköpingsån. Så på lördagen åkte vi dit för att se om de var kvar ...
 
 
... och det var de :) Så här såg den ena ut när jag såg den första gången. Lite halvsovande och ihopkrupen med mustascherna liggande över bringan :)
 
 
Här har den vaknat till lite och solen gör små solkatter i vattnet runtomkring där den simmar.
 
 
Jag lyckades fånga båda mandarinänderna på några bilder ...
 
 
... två hanar är det.
 
 
 
 
Nu har vi börjat mata änderna och det är emellanåt fullt pådrag för att komma först fram till brödbitarna :)
 
 
Men ibland tar de det lugnt också.
 
 
Visst är det en otroligt vacker fågel. Det går knappt att se sig mätt på den :)
 
 
Jag har aldrig sett den live tidigare, knappt på bild ens, så det här var jättekul :)
 
 
 
Och det blev många bilder kan jag tala om, säkert över tvåhundra :) 
 
 
Här på bloggen har jag lyckat få ner antalet till 30 stycken :)
 
 
Här sträcker en av mina fina änder ut sina vingar, så söt :)
 
 
Lite fakta om den här fågeln måste jag ju få med också. Den kommer ursprungligen från Östasien och tillhör familjen änder. I England började man på 1700-talet att införskaffa mandarinänder för att ha dem som prydnader i  sina dammar och sedan har fler länder i Europa gjort lika dant. De mandarinänder som är i Sverige är troligen förrymda från Europa. De trivs visst ganska bra i vårt klimat och har haft lyckade häckningar i Jämtland.
 
 
Mandarinanden är 41-49 cm lång och har en vingbredd på 71 cm. Våra vanliga gräsänder, som det fanns massor av här, är mellan 55-60 cm långa och har en vingspann på 81-95 cm. Så mandarinanden är alltså lite mindre men de verkade trivas bra tillsammans :)
 
 
Här har en en av mandarinerna hoppat upp på kajkanten.
 
 
Och här skakar den vattnet ur fjädrarna :)
 
 
Vi hade nämligen just flyttat vår matning med bröd från vattnet och upp på kajen där vi stod.
 
 
Den ena mandarinen kom upp men den andra stannade kvar i vattnet.
 
 
Se så färggrann och vacker den är :)
 
 
Läste också att mandarinänderna helst söker föda på land.
 
 
Så här vacker är den bakifrån.
 
 
 
 
I Kina är mandarinanden en symbol för äktenskaplig trohet eftersom de enligt kinesisk folktro bildar par som håller ihop livet ut. Här ser det ut som att mandarinanden pratar lite med gräsandsdamen.
 
 
Kanske är det dejt på gång :) Såg inga mandarinhonor.
 
 
Så var brödet, två limpor, slut och änderna samlade sig på kajkanten för att hoppa i plurret igen.
 
 
Klar färdiga gå!
 
 
Den vackra färgglada mandarinanden väntade ett litet tag medan de andra änderna hoppade i. Så jag hann med att ta den här sista helfigursbilden innan vi glada i hågen lämnade dem. Tänk att jag fick se en mandarinad eller rättare sagt två, fantastiskt, vilken lyckodag :) ♥ 
 
Fakta från Wikipedia.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0