Violettkantad guldvinge

I går var en riktig toppendag för jag hittade den här underbara fjärilen. Det är så kul när man ser en fjäril som man aldrig sett förut och den här var ju ett rikitgt kap tycker jag. Så vacker ;) Känner mig aldeles lycklig :) Titta bara så fin den är ...
 
 
Den tillhör familjen juvelvingar och vingspannet är mellan 30 - 35 mm. 
 
 
Flygtiden är juni till juli. 
 
 
Så här ser den ganska så anspråklös ut men ...
 
 
... när den vecklar ut sina vingar så bara lyser den emot dig :)
 
 
En riktig liten färgpalett :) Den satt på den här prästkragen och snurrade runt några varv så jag kunde beskåda den från alla håll :) Som jag förstår det är det en hane.
 
 
Sen flög den iväg då och då men kom tillbaka flera gånger, så kul :)
 
I min fjärilsbok står det att den här fjärilen är missgynnad. På Wikipedia står det också att den är upptagen på Svenska rödlistan som Missgynnad. Detta pga att den trivs på ogödslad ängsmark och det försvinner mer och mer på grund av förändringar i jordbruket. På en del länders rödlistor står den till och med som Försvunnen och på andra som Sårbar. Så det här var kul att jag lyckades se den, håller tummarna för att de blir fler, den är ju så fin ♥
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0