I går stötte jag på familjen Entita i skogen

 
På hundpromenaden i går så hörde jag en massa pip från ett hasselsnår som vi passerade. Jag misstänkte att det fanns fågelungar i närheten men kunde inte se boet. För att inte störa för mycket så gick jag hem och lämnade hundarna, sen hämtade jag kameran och gick tillbaka för att leta. Jag hörde föräldrarnas varningsrop till ungarna men jag smög mig försiktigt fram. Först letade jag för högt utan resultat men sen när jag sänkte blicken så såg jag tre små entitaungar sittandes i gräset under busken. Se så söta de är.
 
 
Tror att de var fyra alltsomallt.
 
 
Jag satt på huk ganska nära dem men det var svårt att fota då gräset skymde ungarna.
 
 
Men så halkade jag till och då blev ungarna lite rädda och gjorde ett litet flyghopp.
 
 
De landade på lite olika ställen och den här satte sig turligt nog på en gren ca en meter ifrån mig ...
 
 
... så det vara bara att fota :)
 
 
Se så söt den är ♥
 
 
Här försöker den komma lite högre upp...
 
 
... och han lyckades faktistkt :)
 
 
Men här har han glidit ner en bit igen :)
 
Efter att ha fotat ungarna i kanske drygt fem minuter så smög jag mig sakta därifrån och i ögonvrån såg jag hur en av föräldrarna flög ner och matade en unge som satt i gräset och pep. Så roligt att få komma så nära en fågelfamilj i det vilda. Jag brukar ha entitor och talltitor som äter här på vintern så kanske är det någon av dem som fått ungar nu :)
 
 

 För er som läst detta inlägg förut och har för er att det var svartmesungar som bloggen handlade om så har jag redigerat inlägget till talltiteungar då jag nu ser att inte kan vara annat än tallitan eller möjligtvis entitan som har fått dessa underbara ungar. Tänkte lite fel tidigare :) Rätta mig ni som är experter på fåglar om jag har fel igen :)
 
2015-11-07 Nu har jag fått hjälp på "Fåglar inpå knuten", detta är entitor.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0