Fotosafari på Fjärilsstigen

 
I dag tog vi oss äntligen iväg till Fjärilsstigen vid Håga utanför Uppsala där man i dag kunde gå stigen tillsammans med två fotografer och få lite tips om hur man fotar fjärilar och insekter mm.
 
 
Ett sött litet föl såg vi på vägen dit :)
 
 
Det var ju inget idealväder för fjärilar i dag precis med blåst och knappt någon sol alls men vi gick ändå ...
 
 
... det regnade ju iallafall inte. Och se där har vi en vitfjäril som sitter o äter på en vårärt :)
 
 
Lingonen blommade så rosa och fint lite här och där längs vägen :)
 
 
Så dök Amiralfjärilen upp och den satte sig så snällt på grusvägen så vi kunde fota den.
 
 
Här är en av fotograferna som också fotade Amiralen. Han hade en värstingkamera med tre blixtrar.
 
 
Här har vi kommit fram till stationen där man längre fram i sommar om man har tur kan få se Makaonfjärilen och Aspfjäril mm. Och dessa två vill jag sååå gärna se. Får åka hit en varm o solig dag i sommar :)
 
 
Här, vid den här myren trivs de tydligen ...
 
 
... men i dag finns inte en fjäril här så jag får väl fota en skabagge i stället :)
 
 
Nu har vi kommit till en äng där blåvingarna tydligen trivs ...
 
 
... i dag såg vi inga alls men Mindre buskmätare såg vi några stycken ...
 
 
... och den här mätaren som jag inte kan namnet på men den var riktigt fin :)
 
 
Å se vilka vackra kottar.
 
 
Inte ofta man ser röda kottar, inte jag iallafall :)
 
 
Vi gick inte hela stigen i dag så det får bli minst ett återbesök i sommar :)
 
Ha ha ...
 
 
... tittade just in på FC och ser en bild från i dag. I mitten finns en vitvinge som just nu får väldigt stor uppmärksamhet denna fjärilsfattiga dag :) Jag ligger på knä längst ner till vänster och min bild som jag tog här är den fjärde uppifrån :) :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0