Vilken underbar sommardag ...

 
I dag har jag sett sååå mycket i naturen som jag gillar :) Först på morgonpromenaden med hundarna så såg jag en örn ...
 
 
 
 
... sen en vinbärsfuks :) Tredje gången jag har sett den fjärilen, jag började leta för tre år sen :) Såg den i ca 20 sekunder sen var den borta igen :)
 
 
Har börjat titta mycket mer efter oranga fjärilar nu och det var nog därför jag såg den. För vid en snabb anblick så är den ju faktiskt ganska lik en av våra vanligaste fjäriar, nässelfjärilen, som syns här :)
 
Sen har vi varit ute på sjön med båten och titta vad vi såg där :)
 
 
Fiskgjusar!!! Tidigare om åren har vi sett ett bo och några fiskgjusar på långt håll men i år var det två stora bon och båda var bebodda :)
 
 
Jag hörde deras höga skri medan vi badade o solade sen plötsligt så kom ett par flygande ...
 
 
... och den ena dök ner i vattnet en bit från båten och kom sen snabbt upp igen med en stor fisk i klorna :)
 
 
Så häftigt att få se jakten så nära och live :)
 
 
När vi lättat ankar och var på väg hem så stannade vi till med båten utanför strandlinjen där träden med deras bon finns ...
 
 
...  och vi räknade till att det fanns minst 7 fiskgjusar i och omkring de stora bona, så roligt:)
 
 
Titta vilken stor tallgren som den ena gjusen sitter på. 
 
 
Gissar att den tillhör trädet för den är nog lite väl stor för en gjuse att flyga upp och bygga bo med.
 
 
Här lättar gjusen i boet men ...
 
 
... han på grenen sitter kvar men han vänder sig om och kastar ett öga på oss som sitter i båten.
 
 
Här är några andra fiskgjusar. Den som har vingarna utbredda sitter och äter fisk, jag tror han tappade balansen ett tag ...
 
 
... och därför balanserade han upp sig själv med vingarna. Här har han slagit sig till ro igen.
 
 
Kanske kom vi för nära till slut, för två av gjusarna flög iväg och efter ett tag även ...
 
 
... han som åt, men fisken tog han med sig :) Han ser ut att ha den i ett stadigt grepp i sin ena klo. 
 
 
Så kul att få några egna bilder på de här rovfåglarna. Har tidigare studerat fiskgjusar genom en webbkamera i Estland med det här var på riktigt :) 
 
Lite senare när vi hade lagt till vid bryggan och var på väg hem i bilen så fick vi mer att titta på ...
 
 
Har ni sett vilken fin familj ...
 
 
... så söta. De är de första kiden jag har sett i år :) 
 
Tack för en toppendag ♥
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0