Torvfly/grönfly

 
I dag var det inte många fjärilar ute när jag kom hem från jobbet.
 
 
Men den här lyckades jag se när jag scannade av ängen där jag och hundarna tog en promenad.
 
 
Fjärilen heter torvfly och har en fin pistagegrön färg. Den tillhör familjen nattflyn och är enligt Lepidoptera.se missgynnad och därför rödlistad. Den flyger under juli till september och har ett vingspann mellan 34 - 44 milimeter.
 
En fin liten krabat som troligen satt här och tog det lugnt i väntan på att det skulle bli natt, kanske mumsade den lite på blomman också :)
 
Jag är med i en grupp på FB som heter "Vi som gillar fjärilar" och där har jag fått veta att den här fjärilen har fått ett nytt namn. Den heter numera grönfly då den aldrig har vistats på torvmarker och namnet då blir missvisande. Så nu vet vi det :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0