Tistelfjäril ...

 ... eller som den heter på engelska Painted Lady eller på latin Cynthia cardui.
 
 
I sommar har jag sett ganska många tistelfjärilar, men inte förrän nu i augusti.
 
 
Tistelfjärilen är en stark och skicklig flygare och det kan behövas. För de tistelfjärilar som vi ser i Sverige kommer ursprungligen ända från Nordafrika och ibland även från Centralasien.
För att ta sig till Europa och Sverige behöver de varma medvindar och beroende på hur vindarna är så kan fjärilarna variera i antal år från år. Hur tistelfjärilen har det som larv nere i Nordafrika spelar förstås också roll inför antalet fjärilar som sen ska spridas över världen.
 
 
Tistelfjärilen är nämligen en av världens mest spridda fjärilar :) Det hade jag ingen aning om. Arten är en kosmopolit, och de ända ställen som den inte finns på är i Sydamerika och på Antarktis. Detta läser jag på jordbruksverket.se och på hos.se där jag hämtat mestadels av informationen om den här fjärilen.
 
 
De tistelfjärilar som kommer hit på våren lägger små gröna ägg under maj o juni, mest på tistlar. Sen tar det två månader innan de kläcks och en ny fin fjäril ser dagens ljus. Läser på nätet att de nya fjärilarna inte flyger tillbaka till Nordafrika utan en del dör här när hösten kommer och andra övervintrar i Medelhavsområdet.
 
 
Att fjärilarna flyttar från Nordafrika beror på att de ofta blir för många och då finns det inte tillräckligt med mat till deras larver. När tistelfjärilarna flyger är det i väldigt stora massor som ibland kan uppgå till flera milioner. De flyger i egna flyttvägar ungefär på samma sätt som flyttfåglar gör.
 
Den tillhör familjen praktfjärilar och har en vingbredd mellan 51 och 62 milimeter.  
 
Efter det jag nu har läst och lärt mig om den här fjärilen så får jag lov att säga att den verkligen har imponerat på mig. Jag kommer att se på den med helt andra ögon nästa gång vi möts, speciellt om jag ser den på våren då den har flygit ända från Nordafrika :) Vilken fjäril!! ♥
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0