Sandgräsfjäril

 
Nu har jag just mött en ny fjäril som heter Sandgräsfjäril. Den satt på buddlejan och åt när jag gick ut för att öppna dörrarna till växthuset.
 
 
Här har den flyttat sig till öppningen framför växthuset och rätt vad det var så flög den in.
 
 
Väl inne i växthuset fångade jag den med en håv, sen satte jag ett glas över och ett julkort, som jag hade liggande, inunder :) Den här fjärilen ville jag inte skulle försvinna innan jag fotat den med öppna vingar då jag ville artbestämma den. Jag kunde bara gissa från början att det var en sandfjäril och jag ville vara säker. Och som ni ser visade den upp sig till slut :) Har nämligen läst att den här fjärilen sällan sitter så här utan den har i stort sett alltid vingarna ihopfällda.
 
 
Efter att ha fotat och kollat in fjärilen ordentligt så satte jag ut den på buddlejan igen :)
 
Sandgräsfjärilen tillhör familjen Praktfjärilar. Den gillar soliga och torra marker och har ett vingspann mellan 36 och 55 milimeter. Larven kläcks inte första sommaren utan övervintrar. Kommande sommar äter den lite till innan den förpuppas i juni. Flygtiden är mellan juli och september.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0