Rosenvinge - en vacker liten nattfjäril

 
När vår hund Cassie fick urinvägsinfektion för någon vecka sedan så kunde hon inte sova utan ville bara ut för att försöka kissa hela tiden.
 
 
Så till slut stannade jag ute med henne mitt i natten i säkert en timme och kom då på att 
jag kunde ju ha det lite roligt samtidigt. Så jag hämtade ficklampan och gav mig ut på nattfjärilsjakt :)
 
 
Och då hittade jag den här fina fjärilen på en av mina budlejor. Det är en rosenvinge har jag lärt mig och den tillhör familjen björnspinnare. Vingbredden är mellan 25-27 mm och den flyger under månaderna juli och augusti. Som larv lever den på lavar läser jag på Wikipedia.
 
 
Där läser jag också att rosenvingen är sällsynt i Sverige så det känns jättekul att den var här hos oss just den här kvällen som jag var ute med vår lilla sjukling :) Nu äter Cassie penicilin och är på bättringsvägen så nu sover vi gott om natten igen :) Men det är lite spännande med nattfjärilar faktiskt, dem ser man ju så sällan...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0