Brun björnspinnare - Arctia caja

 
Har bara sett brun björnspinnare på bild förut men för några veckor sedan så hittade en kompis den här i gräset utanför mitt växthus. Så kul :) Det var bara att ta fram håven direkt så att den inte skulle hinna flyga iväg.
 
Jag tog in den i växthuset o stängde dörrarna för säkerhets skull och sen fram med kameran.
Här syns det hur stor den är i jämförelse med en vanlig fluga.
 
 
Den har orange kropp och under de brunvita framvingarna har den oranga vingar med stora blåsvarta prickar. Läste att de visar upp dem när de känner sig hotade. I det här fallet antar jag att det är jag som är hotet :) 
 
 
Här har den satt sig på ett av vindruvsbladen.
 
 
Brun björnspinnare är en nattfjäril som tillhör familjen Björnspinnare. Den flyger på natten och sitter mest dold någonstans på dagen. Vingspannet är mellan 50-80 mm och den förekommer allmänt i hela Sverige.
 
 
Här ser man också att den har en oval röd ring i pannan nästan som en liten gloria :)
 
 
När allt kom omkring så var den inte så rädd för mig trots allt. Det verkade mest som den bara ville vara ifred och sitta någonstans i lugn o ro och sova.
 
 
För snart skulle den ju ut igen på sin nattliga flygtur för att leta föda och kanske uppvakta någon av det motsatta könet, vem vet!! :)
 
 
Här har den börjat värma upp vingarna för att flyga iväg, det bara darrade i handen när vingarna vibrerade i luften. Jag tog en bild ... 
 
 
... sen gick jag ut ur växthuset och lät den flyga iväg och den satte sig ganska direkt på några brännesslor som jag sparat åt de fjärilar som kommer hit på besök.
 
 
Och där satt den kvar ...
 
 
... medan jag sakta gick därifrån. Den är verkligen lurvig ser jag nu på bilden nästan som en liten teddybjörn :) men tydligen är den i larvstatiet ännu lurvigare :) 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0