Vårresa till Västervik

 
De här träden vid Västerviks station funderade jag över medan jag stod och väntade på att blir hämtad efter min bussresa hit. Har aldrig sett något liknande. Nu har jag iallafall lärt mig att de heter Platanträd och de kan bli upp till 40 meter höga.
 
 
Så här ser deras frukter ut.
 
 
Några fina fiskmåsar var snälla och höll mig sällskap medan jag väntade.
 
 
Nu har jag äntligen kommit fram till mina vänner ute på landet, helt underbart. 
 
 
Huset har för länge sedan varit en skola och den här fina skolbänken har bevarats och har sin plats i den gamla skolsalen, härligt.
 
 
Här växer en av mina favoriter, taklöken, så vacker ♥
 
 
En citronfjäril har också hittat hit ...
 
 
... och en nässelfjäril suger girigt i sig av näktarn från blåstjärnorna som täcker stora delar av gräsmattan.
 
 
Bina är också i full gång med att samla nektar som sedan ska bli mumsig honung.
 
 
På en utevägg hänger underkäken från ett vildsvin med riktigt stora gaddar.
 
 
På en promenad i omgivningarna hittar vi vackra blåsippor ...
 
 
... och efter lite mer letande finner vi också den fina rödsippan:)
 
 
De här stenstoderna mitt i skogen är väl vackra, jag har döpt dem till "Herre och Fru"
 
 
Se så underbara vårblommor som lyser upp gräsmattan, ska försöka ordna likadant hemma hos mig :)
 

Här är också ett fynd vi gjorde på en av våra promenader. Vet inte riktigt vad det har varit för djur?!
 
 
Det här var snyggt :)
 
 
Och här hänger spöklik skägglav och gungar av och an i vinden ...
 
 
Här kan man undra om skolbarnen lekte för länge, länge sedan ...
 
 
Jag var riktigt sugen på att klättra upp men stegen är kanske lite för murken, så jag lät bli.
 
 
I en liten gran en bit bort har mina vänner hittat det här annorlunda fågelboet. Har aldrig sett något liknande, vilken art i Sverige kan det vara som bygger så här??? Det måste kollas upp:)
 
Nu är det ett antal veckor senare och min vän har fått två svar på vem som kan ha byggt boet. Naturmorgon svarar gärdsmyg och Birdlife svarar hasselmus:)  Jag har nu googlat lite och jag håller på gärdsmygen :)
 
 
Strax innan avfärd mot Västerviks stad igen så fick jag följa med och beskåda detta fina vattenfall som låg vid en gammal kvarn. Det dånade skönt från det framforsande vattnet.
 
 
Och strax bredvid korsade dessa två vår väg. Paddhonan krälade fram över stock och sten med sin älskade man på ryggen :) Månne det bli små paddungar tro, så småningom !? ;)
 
 
Åter i Västervik så hittade jag dessa tindrande vårlökar längs gångvägen utmed havet.
 
 
Och i havet såg jag en massa skäggdoppingar som åmade och kråmade sig för att göra sig så fina som möjligt inför sin partner. Så vackert :) Här är ett par ...
 
 
 
 
 
Den här bilden måste med också. Det här är murgröna. Hade ingen aning om att de kunde få sådana här frukter, kul :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0