Eldsnabbvinge

Ha, ha vad roligt, i dag när jag stod och oljade takreglar till växthuset så kom ännu en fjäril som jag aldrig har sett förut :)
 
 
Slog upp den i min fjärilsbok och namnet på den är Eldsnabbvinge. 
 
 
Den här Eldsnabbvingen, som här har satt sig på vår elkabel, var ganska sliten men på bilden i boken ser jag att den har en väldigt vacker kontur på bakvingen. Den lilla utsvängda kanten är orange och kallas för svansutskott.
 
 
Men den här fjärilen var så sliten att det tyvärr inte syntes.
 
 
På undersidan var den iallafall så här vacker och på den här bilden har den sin lilla sugsnabel fint ihoprullad.
 
 
Eldsnabbvingen till hör familjen juvelvingar och vingbredden är mellan 28 - 40 mm.
 
 
Först försökte jag, med mina kladdiga fingrar, att fota den med min mobil men när jag följt efter den ett tag ...
 
 
... och såg att den satte sig i min myntabuske så så tänkte jag att där stannar den nog ett tag. Så jag rusade in, tvättade händerna och hämtade kameran.
 
 
Och som ni ser på mina bilder så satt den kvar :) Jag älskar de stora ögonen som alla fjärilar i juvelvingefamiljen har. De ser så söta och pigga ut :)
 
 
Den livnär sig i vanliga fall på bladlössens honungsdagg och håller vanligtvis till i höga träd eller buskage. Men ibland kan honan, står det i min bok, komma ner och suga nektar ur tex tistlar eller som här, ur min mynta :)
 
 
Eldsnabbvingen flyger i augusti och sepetmber och finns endast där det finns ek och slånbärsbuskar. Tidigare kallades den för Björksnabbvinge.
Om ni googlar Eldsnabbvinge så får ni se finare exemplar än min. Där syns det fina svansutskottet på många av bilderna.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0