Öga mot öga med älgar men på ganska långt avstånd

 
Tror att det här är en murkla av något slag men den plockar jag inte.
 
 
Här är en en fin svartblå Tordyvel igen, jag visade den i mitt förra inlägg från skogen men här syns den från undersidan. När jag satt och tittade på den så liksom stegrade den sig i mossan och ramlade omkull baklänges och då såg jag att den var jätteblå på undersidan. Sen när den kom upp på fötter igen var jag var lite ojuste* och puttade omkull den igen :) så jag kunde ta den här bilden. Visst är den glänsande blå metallicfärgen väldigt vacker :)
 
 
Ja, se svampar, de växer precis överallt, synd att man inte kan äta alla.
 
 
I skogen kom jag i dag fram till det här gamla huset. Någon gång har det säkert varit jättemysigt, men idag verkar det minst sagt lite dragigt :)
 
 
Eller vad tycks?
 
 
Och här har vi änligen lite ätlig svamp :)
 
 
På väg hem kände Sheila och jag oss iaktagna. Efter en stunds letande mellan stammarna så såg vi vilka det var som orsakade denna känsla. Det var två älgar som stod helt stilla och bara stirrade på oss!!!! Så kul :)
Jag fiskade upp min mobil ur fickan och fotade, sen stod vi kvar ett tag och beundrade dem. Så tog jag försigtigt några steg i deras riktning för att komma lite, lite närmare men då blev de förstås rädda och lade snabbt benen på ryggen och sprang åt motsatt håll. Men när de satte av så visade det sig att de två älgarna nu hade blivit fyra, två stycken hade stått gömda i bakgrunden:)
Det är alltid så kul att få se vilda djur på nära håll. Jag hade, medan vi gick i skogen, sett flera högar med färsk älgspillning så jag anade att de fanns någonstans i skogen men jag trodde ju inte att jag skulle få se dem:)
 
Älgjakten är ju igång nu men jag hoppas att de här klarar sig, för jag vill ha älgar i min skog:)
 
 
 
Det här blev dagens skörd, gyllene kantareller i olika nyanser av gult och brunt.
 

 
* Blev lite osäker på stavningen när jag skrev ojuste och hittade det här på nätet (språkrådet). Jag valde den franska stavningen i dag :)
 
fråga
Vilken är den bästa stavningen: justesjyst eller schysst?
svar
Det är sjyst. Det går också bra med schyst, även om vi föredrar stavningen med sj, eftersom ordet kommer från franskan och schhör hemma i ord som kommer från eller via tyskan.

En stavning med -ss- är inte bra, eftersom det ser ut som en böjningsform. Men något grundord sjyss finns ju inte. Jämför medvass-vasst, men tyst.

Man kan också behålla den franska stavningen: juste, men då får man problem med vissa böjningsformer. Det går bra att skriva två sjysta filmer och den sjysta läraren, men varken justea eller justafungerar i skrift.

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0