Brunsprötad skymningssvärmarelarv

I dag när vi var ute på hundpromenad så hittade vi en jättefin larv som klarat sig helskinnad över vår väg där bilarna kör i 70 km/timme eller mer. Nu gällde det bara att skydda den från åtta stora hundtassar :) så jag band fast Cassie och Sheila i häststaketet medan jag undersökte larven.
 
 
Tycker att det är ovanligt att man ser de här fina larverna nu för tiden ...
 
 
... när jag var liten tycker jag att vi såg larver var och varannan dag:) Vet att vi brukade se en sort som var
ilgrön med röd tagg. När jag kollar upp det på nätet nu så ser jag att det var ligustersvärmarlarver som vi såg.
 
 
Men det här är en Brunsprötad skymningssvärmare.
 
 
Den är riktigt snygg, eller hur :) Den kan bli mellan 75 -  85 mm lång. Den röda vassa taggen längst bak kallas för analhorn. Larven är fullvuxen i september och börjar då sin vandring till ett lämpligt ställe, på marken, där den kan förpuppa sig och övervintra. Och sen förvandlas den till en sådan här fin ....
 
 
... Brunsprötad skymningssvärmare.
 
 
De här bilderna har varit med förut på min blogg och då har jag trott att det här är en Ligustersvärmare.
 
 
Men nu har jag lärt mig dess riktiga namn, hoppas jag :) 
 

Kommentarer
Postat av: Sven Olof Södervall

Bra jobbat! Larvlivräddare låter bra!

Svar: Ja, ibland är jag grodräddare också. Brukar vara små, små grodor i augusti/september som hoppar över vägen, och ibland behöver de lite hjälp :)
None None

2014-10-06 @ 10:37:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0