Vackert blommande träd

 
Den 20 juli 2013 var vi i Bergianska trädgården. Och nu hittade jag några bilder därifrån som jag hade planerat att lägga ut på bloggen vilket aldrig blev av. Men nu är det dags.
 
 
Jag blev nämligen så fascinerad av det här underbart vackra trädet som kallas "Mannes träd" efter en trädgårdsmästare som arbetade på Bergianska ... tror jag att det var.
 
 
Blomklasarna var så vackra, de ser nästan ut som orkidéer. Jag vet trädets namn på latin "Catalpa x erubescens" men har inte hittat på svenska.
 
 
Trädet var riktigt stort och man kunde sitta på en bänk inunder och njuta av doften från blommorna. Enligt en skylt vid trädet så planterades det år 1953. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0