Mamma knipa på promenad med sina nykläckta ungar

 
Hur sött som helst :) När vi var på väg för att handla så kom plötsligt den här urgulliga familjen gående längs vägen.
 
 
Som tur var hade jag mobilkameran till hands men samtidigt hade jag ju velat ha min systemkamera, för då hade jag ju kommit närmare. Den här bilden blev ändå ok, man ser hur ungarna vinglar, hoppar, springer och ramlar när de kämpar för att komma ikapp sin mamma.
 
 
De blev ju förstås lite rädda för mig så det var därför de sprang. Här är de på väg ut i gräset för att försöka gömma sig. Mamma knipa tjatade på ungarna och de pep i kör till svar och hade sin fulla uppmärksamhet riktad mot henne.
 
 
Nu är de lite lugnare men de fortsatte sedan ljudligt pratande med varann uppför backen och bort från mig. När jag inte kunde se dem längre fortsatte vi vår resa till affären.
 
VI tyckte det var lite konstigt att knipan var med sina ungar så långt från Mälaren. Men när jag kom hem igen läste jag i min fågelbok att knipor kan bygga bo upp till 1 km från vatten och då stämmer det ganska bra.
 
I boken stod också att mamman tar med ungarna ner till vattnet där de är 1 dag gamla. Så vi tror att det var det som den här knipmamman gjorde just i dag :) Det var jättekul att se dem, önskar att de inte var så rädda och att jag kunde få hålla i en sån där liten dunig sötnos ♥
 
Nu när jag sitter här och skriver undrar jag hur långt de har hunnit eller om de kanske redan är framme vid  Märlaren. Simma lugnt lilla knipfamilj♥
 
På vägen hem igen från affären såg vi 6 rådjur ;) I stort sett träffar vi rådjur varenda dag och det är lika roligt varje gång, så det var bara att ta fram mobilkameran igen :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0