Grönsnabbvingar på besök igen

 
På väg upp i vår skogsdunge fick jag se den här vackra grönsnabbvingen som satt och solade ...
 
 
... tänk att jag fick se den igen tänkte jag.
 
 
Den söta mindre guldvingen var också i närheten ...
 
 
Sen fortsatt jag en bit upp och såg plötsligt tre grönsnabbvingar på samma ställe i mossan. Jag försökte få alla på bild men det gick inte för de flög snabbt iväg.
 
 
 Den här sötnosen satte sig i en gran ...
 
 
... och den här på ett lingonblad.
 
 
Sen flög de om varann och efter ett tag förstod jag att det var en parningsdans som jag bevittnade, kanske var det också en rival med eftersom de var tre :) 
 
 
De flög jättesnabbt och kunde följa varann exakt i varje rörelse fast det gick så fort, så jag tror jag förstår nu varför de heter grönsnabbvinge :) Sen satte de sig ner ett tag och pustade ut och sen var det full fart igen :) De höll till i samma område hela tiden, så jag stod kvar och väntade på att de skulle vila så jag kunde fota lite till. Tror jag var kvar ca en halvtimme innan jag gav upp. Jag skulle ju ha velat se själva parningen men det får bli en annan gång.
 
 
Se så söt den här är som har satt sig på ett blåbärsblad. Allt de satte sig på var grönt. Man kan förstå varför det inte är så lätt att få syn på den här fjärilsarten med sitt perfekta kamouflage. Jag visste inte ens att den fanns förrän nu i år, då den av en händelse landade på vår uppgrävda jord (se tidigare inlägg) ;)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0