Dagfjärilsmätare - Geometra papilionaria

 
I dag på lunchen satt vi ute och åt i det härliga vädret. När vi var på väg in igen såg en kollega den här fjärilen och ropade på mig. Fjärilen hade tagit sig in genom de öppna dörrarna men inte ända in i receptionen, som tur var.
 
 
Jag hade mobilen med mig och började fota. Fjärilen var jättefin och hade kammade antenner som jag gillar. Läser på nätet att de kammade antennerna visar att det här är en hane.
 
 
Jag har aldrig sett den här fjärilen tidigare men nu vet jag att det är en Dagfjärilsmätare. En nattfjäril som även flyger på dagarna. Vingspannet kan bli drygt 5 cm och den flyger från slutet av juni till augusti. 
 
 
Dagfjärilsmätaren tillhör familjen mätare.
 
 
När jag tagit några bilder försökte jag ta ut den två gånger men den bara flög in igen. Tredje gången, som syns här på bilden, lyckades jag. Den klättrade upp på mina fingerspetsar och flög sedan rakt ner bland blommor och blad och gömde sig snabbt i skuggan under dem.
 
Kul att träffa fjärilar även när man jobbar :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0