Fågelungar

 
Har hittat ett fågelbo i skogen i närheten av vårt hus där den Större hackspetten har ungar. Jag försöker gå dit då och då med hopp om att någon gång få en bild på dem och i dag lyckades jag ganska bra :)
 
 
Här drar sig ungen tillbaka in i boet men i dag har jag ialla fall både sett och fotat en av de små därinne. Förut har jag bara hört dem när deras föräldrar  kommer med mat.
 
 
 
Och det här blev den stora överraskningen i dag. Hade ingen aning om att spillkråkorna hade ett bo precis bredvid hackspettarna. Det var massor av fågelläten bakom grannträdet och när jag försökte se efter vad det var som lät så tittade en stor spillkråka fram bakom stammen. Varje gång jag försökte fota den så försvann huvudet bakom stammen igen, den lekte tittut med mig :) Så småningom flög den iallafall ivög utan att fastna på bild, men eftersom det fortfarande kvittrade bakom stammen så gick jag runt trädet för att se om det möjligtvis var ett bo på andra sidan och då fick jag se det det här, så himla roligt :)
 
 
Hur ofta får man se ett spillkråkebo med två ungar som tittar ut ? För mig är det i allaflall första gången och jag är så glad :) Skulle vilja ha ett större objektiv bara, så bilderna blir bättre, för deras bon är ju ganska högt upp i trädstammarna men det här får duga så länge :)
 

 
Måste ju visa den här boplatsen också :)
 
 
Här har nämligen talgoxarna skaffat sig ett udda boende i vår båttrailer :) De flyger antingen in i trekanten under talgoxen på bilden ...
 
 
eller i fyrkanten framtill som ni ser här.
 
 
 
Boet är byggt ca 1,5 dm ner i järnbalken.
 
 
Så här ser det ut när man tittar ner. Tror att de har boat med mitt hår :)
 
 
Oj så hungrig man kan vara :)
 
Nu är iallafall boet tomt och jag har kört igenom en handduk som stopp. De kan ju få en kull ungar till har jag hört och då får vi väl inte i båten förrän det börjar bli höst. Nej, så får det inte bli trots att det är kul och intressant med fågelungar inpå knuten, på sommaren vill jag åka båt :) 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0