Tistelfjäril

 
Det här fjärilen, har jag lärt mig nu, är en tistelfjäril. Bilden finns sedan tidigare med bland blombilderna och då för några år sedan visste jag inte vad den här fjärilen hette, men nu vet jag :)
 
 
Här är en bild från i år också den på en tistelfjäril. Den sitter och suger näktar från en honungsört. Färgerna skiljer sig åt ser jag. Den övre fjärilen kanske är yngre, den verkar mer klar i färgen och ser hel ut. Den andra däremot ser lite trött ut i färgen och har slitna vingar. 
 
Den tillhör familjen praktfjärilar och den finns i Sverige men den kan inte övervintra här utan flyger på sensommaren ner till medelhavsområdet.

 
Nu är det den 27 augusti 2013 och jag har fått påhälsning av tistelfjärilen här hemma bland myntablommorna. Här är några bilder jag tog innan den flög.
 
 
Vilken snygg guldfärgad kropp den har. På engelska heter den Painted Lady, vackert :)
 
 
Hoppas den kommer tillbaka snart, vill se mer för den var bara här i några minuter innan den flög bort över hustaket.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0