Mer bilder på Sidensvansen

 

Här kommer massor av bilder på sidansvansen. De förra blev lite tråkiga men nu var det fint väder ute och då blir bilderna genast lite trevligare. Så se och njut av den här vackra fågeln. Läste också att hona och hane ser nästan lika dana ut, hanen har ett bredare gult fält på stjärtfjädrarna och en mer markerad haklapp under näbben. De äldre fåglarna har tydliga färger i gult, vitt och rött på vingarna medan ungfåglarnas vingar har gulvita kanter och mörka spetsar.

Medan jag  stod och fotograferade i minus 20 graders kyla kom en före detta ornitolog förbi. Han berättade att de här fåglarna i vanliga fall är väldigt skygga. Att jag nu kunde komma så nära som ca 1,5 - 2 meter ifrån en del av dem berodde enligt honom på att de var lite onyktra :) Paradisäpplena har jäst på träden och fåglarna äter med god aptit och så blir de fulla. Det är ungefär som Emil, griseknoen och alla hönsen som åt av de jästa körsbären som Alma hade gjort vin på, och så blev de jättefulla :)

 

 

Hittade nedanstående notis när jag googlade på sidensvans :)

 

Full sidensvans polisanmäld

Publicerad i DN 2011-10-28 14:19

En kraftigt berusad sidensvans blev på torsdagen polisanmäld i Västerås.

Fast från början visste man inte att det var en sidensvans. Personen som hittade fågeln trodde att det var en nymfparakit som inte kunde flyga. Polisen tyckte därför det var lämpligt att lämna den till en djuraffär.

Där konstaterade man roat att det inte alls var en parakit, utan en sidensvans, full som en alika av för många rönnbär. Efter tillnyktring kunde den släppas fri.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 I helgen den 25 - 28 januari anordnar Sveriges Ornitologiska Förening fågelräkning i Sverige. Så jag tänkte räkna och rapportera in de fåglar som kommer hem till oss för att äta. Jag har laddat upp med en massa fågelmat så jag hoppas att det kommer många fåglar :)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Nicke

Fina:) kram

Svar: Tackar :)
None None

2013-01-31 @ 19:20:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0