Storfläckig pärlemorfjäril

 
Nu har jag sett den storfläckiga pärlemorfjärilen flera gånger ...
 
 
 ... både från översidan och  ....
 
 
undersidan :)
 
 
Och de stora pärlemorfläckarna blänker verkligen som pärlemor i solen :)
 
 
Den storfläckiga pärlemorfjärilen tillhör familjen praktfjärilar. Vingspannet är mellan 35 och 55 mm och de vita fläckarna sitter mestadels på undersidan av de bakre vingarna.
 
 
Den storfläckiga pärlemorfjärilen verkar gilla min mynta och inte bara den förresten, det är många fjärilar som kommer till den och dricker näktar när solen skiner. Kul för då kan jag studera dem ordentligt.
 
 
Här ser man fläckarna på undervingarna.
 
 
Den har ganska stora ögon ...
 
 
 
 
En riktigt vacker fjäril tycker jag
 
 
Från ovansidan syns inte en enda pärlemorfläck, men lite vitt på kanterna av vingarna.
 
 
 Storfläckig pärlemorfjäril och nässelfjäril ...
 
 
... kalasar tillsammans
 
 
Det går bra att suga nektar upp och ner också :)
 
 
Den har långa ben och här ser den nästan lite kaxig ut :)
 
 

Kommentarer
Postat av: Monica Kardeskog

Vilka fantastiskt fina bilder du tagit på fjärilarna !

Svar: Tack Monica :) ja en del bilder är jag faktiskt riktigt nöjd med. Det har varit en intressant fjärilssommar och många, för mig nya, fjärilar har jag sett, kul :)
None None

2013-08-20 @ 15:43:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0