Små söta blomflugor

 
Det kom några stycken till min blombukett som står på utebordet på verandan. Ögonen är ju för härftiga och vingar och kropp är inte så dåliga de heller :) De tillhör familjen tvåvingar och jag tror att det här är en flyttblomfluga.
 
 
Ha, där lyckades jag fånga en i luften på väg mot blommorna. De har ju en förmåga att stå still i luften (hovra) och nu knäppte jag av i rätt tid :)
 
 
Blomflugan liknar ju lite grand bin och getingar men är faktiskt en snäll fluga. Att den liknar en "farlig" insekt har fördelar då den inte lika lätt blir ett byte för fåglar och andra insektsätare.
 
 
Läser på Wikipedia att man lätt kan se skillnad på en blomfluga och en geting om man titta på vingarna. Getingen har fyra vingar och blomflugan har två.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0