Amiralfjäril

 
Amiralfjärilen, med det vackra latinska namnet Vanessa atalanta, tillhör familjen praktfjärilar. 
 
 
Vingspannet är mellan 53 - 63 mm och den finns i hela Europa.
 
 
Enligt Wikipedia kommer varje vår ett stort antal från medelhavsområdet till bland annat Sverige
 
 
De parar sig här och lägger gröna ovala ägg på brännässlor. Sen blir det små larver som till slut blir till fjärilar i juli - augusti. Den här är den första jag har sett i sommar och det var nu i mitten av augusti.
 
 
En vacker och lite spännande fjäril för mig eftersom jag såg den för första gången förra året. Det finns någon bild på den i ett tidigare inlägg från förra sensommaren. Se så vacker den är på undervingarna. Den var ganska rädd för mig när jag försökte fota den men några bilder blev det i allafall innan den flög.
 
 
 
Här är några bilder till på Amiralen tagna i dag den 21 augusti. När jag kom ut på altanen så satt två stycken på min stora mynta, tillsammans med tre Nässelfjärilar :) Här har en satt sig på min hängmatteställning. ..
 
 
och här har den flugit vidare och satt sig i mitt betongblad. Fast jag har fotat samma fjäril så får de olika färg beroende på hur ljuset faller. På en del bilder blir de färgade ränderna nästan röda ... 
 
 
och på andra blir de oranga. Och på andra och tredje bilden här ovan är randen på den ena vingen åt det röda hållet på den andra mer orange :) I beskrivningen på Wikipedia står det att den är rödorange så det verkar stämma men ibland kan man tro att det inte är samma fjäril. Man får titta på mönstret på vingarna.
 
 
Hundarna stör fjärilarna ibland när de sitter och äter och här har Amiralen just blivit skrämd och flugit iväg. Jag följde flyktvägen och den satte sig på en av björkstammarna. Den syns knappt men det är väl det som är meningen :) Den här gången satt den iallafall snällt kvar och lät sig bli fotograferad :) Jag gick sakta närmare ...
 
 
... och så här häftig ser en rädd Amiralfjäril ut på nära håll, typ en tuff brud i lyxförpackning  .... om det nu är en tjej förstås ;) ♥
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0