Änligen kom Herr och Fru Domherre

I morse när jag tittade ut så fick jag äntligen se ett par domherrar, jättekul. Tror inte jag har sett dem här sedan jag flyttade hit, och det är snart 6 år sedan.

Det vart inga superbilder, men ändå .... här är de :)



Herr Domherre...



... och Fru Domherre. Läste i fågelboken att domherreparen håller ihop livet ut ♥

Samtidigt som de gick på marken och pickade i sig solrosfrön så hade de sällskap av ekorren. Han syns inte på bilden, men är precis bakom Herr Domherre. 

Paret stannade bara en kort stund sen flög de iväg.
Så nu håller jag tummarna för att de snart ska komma tillbaka, för de är otroligt fina att titta på.

Har Du domherrar hos dig?


PS. Domherren heter Pyrrhula pyrrhula på latin - det betyder eldröd.
Läste också på nätet att man i 1700-talets tyskland hade domherren som burfågel för att den kunde härma melodier så bra. Man hade till och med en egen sångbok till dem :) Ds



Kommentarer
Postat av: Monica Kardeskog

Fin bild på herr&fru! Nej, vi har inga domherrar hos oss vad jag sett, men hoppas att de kommer även till oss...

Trevlig helg kramar Monica

2011-03-11 @ 10:12:06
Postat av: pappa

Så då finns det fortfarande domherrar! Vad bra!! Hoppas att det kommer flera!!! Kram pappa

2011-03-11 @ 16:17:14
Postat av: Susann

Ja det var verkligen kul att se dem. Hörde på jobbet att det brukar finnas många domherrar där det finns Lönn. Läste också att de gillar Lönn-frön så det kan nog stämma.

Vi har inte så många Lönnar här omkring så vi får väl ta och plantera en .... eller så får de solrosfrön i fortsättningen med, för det ska de också tycka om :)



Trevlig helg

Kram Susann

2011-03-11 @ 17:46:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0