Spa på Färna Herrgård



Nu har jag äntligen varit på mitt första Spa tillsammans med tre av mina 49-åriga vänninor. Vi tog och firade oss lite i förväg .... ;)



Vi styrde kosan till Färna Herrgård som ligger strax utanför Skinnskatteberg i Bergslagen
När vi kom dit gick vi runt och tittade lite. Det fanns bland annant en fin bod där det fanns mycket fint som man vart sugen på, sen installerade vi oss i våra rum, och efter det var det Afternoon tee.



Det fanns en hel del att välja på, som tex. kex, ostar, scones, marmelad, kakor, äppelkaka med vaniljsås, morotskaka, kolakakor, kladdkaka, pepparkakor mm mm. Gott, gott :)

Eter denna mysstund var det dags för en mysstund till :) då gick vi ner till Spat, som låg en bit ifrån huvudbygnaden. Där badade vi i poolen och simmade i jetströmmen, badade bastu, fick våra i förväg bokade spabehandlingar, drack champagne och gjorde fotbehandlingar på oss själva, låg vid poolen i låga korgvilstolar och bara mådde bra, slappade och hade det helt underbart. De hade tänt en massa doftljus på Spat och det doftade underbart överallt.
Jag tog bland annat en Bergslagsmassage, vilket innebar att jag fick en ryggmassage med varma stenar, det var jätteskönt. Efteråt försökte jag hålla i en av stenarna men den var så varm att jag fick släppa den direkt. Hon som masserade sa att man vande sig, så för henne var det inga problem, och på ryggen var det helt ok.



Senare på kvällen var det dags för 3-rätters middag, här ser ni meyn. Oxfilen var underbart god.



Här uppe på vinden/tredje våningen intog vi te och kaffe efter maten tillsammans med de andra gästerna, vid 24.00-tiden drog vi oss tillbaka till våra fina rum.



Sen sov vi gott i några timmar och här är vi på väg att inta en god frukost. Det är så gott med hotellfrukostar, det finns så mycket att välja på.



Här håller vi på och betalar för kalaset och checkar ut. Huset som syns utanför fönstret sov vi i.




Här står jag utan för Spat och tittar upp mot herrgården, vårt hus som vi sov i ser ni här till vänster.



Innan vi åkte hem besökte vi Greven Hermanssons mausoleum som uppfördes här 1904. Det var Grevens önskan att han och hans familj skulle få sin sista vila här, med utsikt över sjön. Han fick det beviljat av kungen och dog sen 1905.
Mausoleet är dekorerat med den blåa fina slaggstenen som man ser mycket av här uppe i Bergslagen, och det är Sveriges enda privata bevarade mausoleum fick jag lära mig.



Här syns den blåa stenen bra. Enligt skylten utanför mausoleet så tyckte greven om att sitta här och titta ut över sjön, det var därför han ville bygga mausoleet och begravas här.



Det här fina staketet omgärdade mausoleet.



Vi har haft det toppenbra i helgen, det gick bara lite för fort .... men som man säger,
underbart är kort, alldeles för kort!


Kommentarer
Postat av: Monica Kardeskog

Underbara bilder, Susann, Du har verkligen fått med allt! kramar Monica

2010-11-22 @ 16:44:27
Postat av: Susann

Tack, ja vi hade det verkligen underbart. Skulle vilja se hur det ser ut där på sommaren :)

Kram

2010-11-22 @ 20:20:09
Postat av: Susanne

Oj vad fint det ser ut! Mysigt att det var lite snö också! Den dörrkransen vill jag också ha!

2010-11-24 @ 13:24:01
Postat av: Susann

Mmmm jag hade beställt snö :)

2010-11-25 @ 19:00:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0