Hundens bön och En kall nos


Hundens bön

Jag lever i ungefär 15 år.

Varje gång du lämnar mej betyder det sorg för mej.

Ge mej tid att förstå vad du begär av mej.
Gör mej lycklig, du är hela mitt liv.

Var inte arg på mej länge åt gången
och lås inte in mej som straff.
 
Du har ditt arbete, dina vänner, dina nöjen, jag har bara dej.
Tala med mej fast jag inte förstår orden, jag blir glad utav att höra din röst.

Kom i håg att jag aldrig kan glömma hur du är mot mej.
Innan du slår mej, kom i håg att mina tänder kan krossa
din hand, men jag använder inte min styrka på dej.

När du blir irriterad på mej för att du har mycket att göra så tänk
på att jag kanske är sjuk, har ont i magen, är trött eller deppig.

Ta hand om mej när jag blir gammal, kom i håg du blir också gammal.
Var hos mej när jag har det svårt,
allt blir bättre bara jag har dej.

Jag älskar dej.

Din hund.


En kall nos

En kall nos.
Ett par fuktiga, runda ögon.
En varm blick.
En tass som lyfts och ett huvud som läggs på sned.
Öron som försöker uppfatta och förstå...

Din hund.

Han bad inte att få komma till Dig.
Han bara kom för att Du ville ha honom.
Han kom till Dig för att ge Dig vänskap då andra sviker,
sympati då andra är emot Dig,
trofasthet då andra baktalar Dig.
Han kom för att ge Dig kärlek
då du känner Dig utelämnad,
sällskap då Du är ensam.

Han gör Dig på gott humör då Du är ledsen
tar emot Dig med glädjetjut
då du äntligen kommer hem.
Han är någon som behöver Dig,
någon att smeka, leka med
och ha roligt tillsammans med.
Han är beroende av Din omtanke
och Din kärlek.

Han protesterar inte
då du missförstår honom.
Han är utlämnad till Dig
på gott och ont.

Han ger Dig sköna,
avkopplande promenader.
Han ger Dig sällskap.
Han ger Dig kärlek och glädje.
Han vaktar och skyddar Dig.
Han varnar om främmande kommer.
Han överger Dig inte så länge han lever.
Han ger Dig trygghet.

Vad ger Du?




Är osäker, men tror att de fina dikterna är skrivna av Anders Hallgren


Kommentarer
Postat av: Elle

Så fint! :)

2010-07-01 @ 09:46:39
URL: http://elagman.blogg.se/
Postat av: Anna-Karin

Det var det vackraste jag läst!

tårarna bara rinner ner för kinderna.

kram/ Anki

2010-07-01 @ 19:46:29
Postat av: Susann

Ja, jag tycker också om de här dikterna, de är vackra och tänkvärda :)

Kram Susann

2010-07-01 @ 20:49:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0