Julbord på Långbro Värdshus



I söndags var jag på mitt livs första riktiga julbord. Pappa hade bjudit alla sina barn med respektive till Långbro Värdshus :)



Innan vi gick in var det glöggmingel utanför. Bland marschaller, ljus och glittrande granar drack vi Långbro Värdshus egen glögg, och mumsade på pepparkakor. 
Som ni ser på bilden fanns godis till försäljning också. Det kändes lite som om man var i en "Madickenjul" :) Vi stod där ute i kylan tillsammans med andra grupper som också skålade med glögg, och hade humöret på topp inför den stundande goda maten som väntade där inne i värmen. Maten som snart skulle beundras i sina vackra uppläggningar och avnjutas i goda vänners lag.



Väl inne i värmen fick vi ett eget rum och en egen servitör som bland annat serverade oss en utsökt god lutfisk och plockade bort tallrikar, serverade dryck mm. Men annars klarade vi oss ganska bra själva. Vi sprang ut och in och upp och ner i trappan för att hämta mat, ........ ......... ....... mat, mat, mat och mera mat.



Förutom den goda maten hade de dekorerat juligt och fint på Värdshuset, de här stora bjällrorna som fanns lite här och där var gjorda i rostigt järn, jättevackra var de. Och trädet här är väl en ganska orginell julprydnad.



Det fanns en hel del läckerheter att välja på, och helst ville man ju smaka på allt, i de här byttorna fanns det många olika sorters sill att välja på, mums :)




Här är pappas sill- och laxtallrik :)



Mysiga lilla osthörnan ...



... och mer fint julpynt ...



... och ännu mera underbart god mat .... Något som jag provade som jag aldrig ätit förut var brunkål, och det var en riktigt höjdare kan jag säga. Ska nog försöka mig på att laga lite till jul :)

Något mer som var jättegott var fruktsallad med ananas, äpple, päron med skal och vindruvor och kanske var det någon mer frukt. Den åt man tillsammans med mango- och/eller hallonsås. Och det var så himmelskt gott. Har redan gjort det här hemma :) mmmmm fräscht och jättegott.



Ser ni de stora istapparna i fönstret längt till vänster , de var riktigt maffiga ...



Nu var vi ganska mätta kan jag lova, från det här bordet var det inte mycket jag fick smaka på för det fanns helt enkelt inte någon plats kvar i magen. Men lite tryckte jag ner iallafall, i smyg !!? :o :)



Ja nu när vi har kommit så här långt ner bland mina bilder så har vi väl ätit i så där 3,5 timma ...... har väl aldrig ätit så mycket och varit så fullproppad i hela mitt liv :) och ändå tog jag bara en av varje ....... ????? Men gott var det, det kan jag skriva opp, vilket jag just gjorde :)



Tack snälla pappa för ett jättetrevligt initsiativ och jättegod mat. Kul att göra saker tillsammans allihop, blir ett minne att bevara länge, länge ....

Kram Susann ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0