Håbo Festdag

I lördags var det Håbo Festdag här i Bålsta. Hade inte tänkt åka ner men, det var ett Medeltida Tornerspel i år och det gillar jag, så jag åkte ner en stund för att skåda spektaklet. 
Historien handlar om den grymme skattmasen som åter igen kräver skatt från Apalle gård, och detta har nu lett till det här Tornerspelet, där Riddar Ål utmanar Skattmasen på en duell till häst.



Här är Riddar Ål's ståtliga riddarkompis.



Han kämpade hårt mot Skattmasen som ni ser nedan.



                     Riddar Ål's häst hade så fint skydd på sitt vackra huvud.
 
                  

Och här är Riddar Ål själv. I egen hög person är han på väg med sin lans i högsta hugg .....



Jag kan avslöja att Riddar Ål vann :)

De som genomförde Tornerspelet var Riddarsällskapet Bardhe. I deras broschyr kan jag läsa att Bardhe är taget från fornsvenskan och att det var beteckningen för Bålsta på den tiden :) 

På söndag 29/8 har de öppet hus Om det är någon som är sugen på riddarlivet kan man säkert få lite information då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0