Båttur till Härjarö i kav lugnt vatten och strålande sol

Skulle ju olja in stolparna i dag, lördag, men det var så otroligt fint väder så vi åkte ut med båten istället :)



Vi styrde kosan mot Härjarö, de har goda räkmackor där som vi tänkte att vi kunde unna oss till lunch.



Väl framme vid Härjarö fick vi se den här urgulliga familjen ....



...förstår inte hur det gått till, men den här andhonan hade 11 små ulliga gullungar, så otroligt söta så man knappt kunde slita ögonen ifrån dem. Titta bara på ungen som ligger och hänger med näbben på stenen.



Och inte var de rädda heller, men jag ville inte gå för nära ändå. Se så stolt mamma And ser ut, hon står och vilar på ett ben fast jag sitter, bara ca 3 meter ifrån, med kameran i högsta hugg!



Här har jag klippt ut de små ungarna från bilden ovan. Visst är de urgulliga :) De ungar som blundar har gula ögonlock.



Till slut fick jag slita mig i från dem, räkmackan väntade ....




Här är den och den var jättestor och jättegod.



Sen efter räkmacka och glass gick vi ner till båten igen.....



Och där väntade familjen på oss, eller kanske inte på oss, men ändå, de var kvar :) Jag hade tagit med mig lite bröd till dem som jag matade dem med.



Vilket gäng ;)



Den här ungen är väl helt fantastiskt söööööööt :)



Kan inte hålla mig vill ha med så många bilder som möjligt på de här små varelserna. Och mamman är så otroligt vacker hon med, undra om det är en vanlig Andhona? Här torkar hon sina stjärtfjädrar ...



... och här är det simskola. De såg så härliga ut när de dök under vattnet, de simmade ganska djupt och sen snabbt upp igen. Och så måste man ju sträcka på vingarna också :)



Här ligger de och vilar samtidigt som de håller koll på alla båtar som lägger till vid gästbryggan.



Är alla ungar med..... 1, 2, 3 .....



Dags för lite vila på en solvarm sten....



Finns det hjärterum finns det stjärterum.....



Sen kom stora turbåten och lade till en snabbis vid bryggan och några klev av.



Och nu började det bli dags för oss att åka hemåt.



Några moln började torna upp sig men det var fortfarande helt lugnt, inte en vindpust. Vi badade både vid Härjarö och på vägen hem, det var 24 grader i vattnet. Jätteskönt!



På väg hem!



Åt ena hållet såg himlen ut så här ...



... och åt andra hållet såg det ut så här....Visst är Mälaren vacker :)



Här i Lagunen som vi kallar det, badade vi också. Och när vi låg där kom ett vattenflygplan, det landade och lade till vid en av stugorna som ni ser här. Kul!



Nu är vi framme vid båthamnen :) Vilken härlig dag vi har haft :)


I dag, när jag skriver det här är det Söndag och stolparna är både oljade och målade. Börjar se riktigt fint ut :) Vet att det vart mycket andbilder..... men de är ju såååååå söta .......
Nu är det dax för en kopp te, sen är det godnatt!

Kommentarer
Postat av: LINDA

så himla söta!

dom är så fina

kram Linda

2010-08-16 @ 18:59:29
Postat av: Susann

Ja visst är de underbara :)

2010-08-16 @ 20:30:53
Postat av: Solvår

Jättefina kort, Susann!

Kram Solvår

2010-08-20 @ 10:53:26
Postat av: Susann

Tack Solvår!

Ha en trevlig helg :)

Kram

2010-08-20 @ 21:59:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0