En tuff liten ängssmygare från i somras

Den tillhör familjen tjockhuvuden och flyger från slutet av maj till mitten av augusti.

Den är den största av de gulbruna smygarna. Vingbredden är 25 -34 mm.

Har sett mindre tåtelsmygare förut och svartfläckig glanssmygare. De jag har kvar att se av de gulbruna smygarna är ...

... gulfläckig glanssmygare och silversmygare.

Blir kanske lite svårare att hitta då den ena är missgynnad och den andra inte finns i mina strövområden. Utan högre upp i Sverige.

Liten men tuff.

Tror att det här bilderna visar en hane.

Så söt där den sitter på mitt finger och tittar mig rakt in i ögonen :)

Här syns den långa snabeln som är på väg in i lupinen :)

Grå tigerspinnare

Den här lilla varelsen satt på en bod när jag gick förbi. Så söt men lite läskig på den här bilden tycker jag, då den på bakhuvudet ser ut att ha ett ansikte.

Den tillhör familjen björnspinnare. Vingspann 28 - 43 mm. Flyger slutet av april - början av juli. Den här är fotad i juni.

Svartfläckig glanssmygare

Men nu var det väl väldigt länge sedan jag bloggade :) Men nu visar jag upp en liten söt fjäril, fotad i juni. Den satt i en skogsglänta i lugn och ro till jag kom cyklande :)
Det är en Svartfläckig glanssmygare, hane. Honan är mycket mörkare.

Den tillhör familjen tjockhuvuden och flyger från slutet av maj till början av juli. Vingbredden är mellan 24-30 mm.

Den är ganska allmän enligt min fjärilsbok men jag inte sett den förut, så det känns kul :)

Båttur till Rastaholm i juli

Här sitter jag på bryggan och väntar på att bli upplockad. Passade på att yoga lite på bryggan medan jag väntade :)

Efter att jag hoppat på båten och haft en skön båttur kom vi så fram till vårt mål; Rastaholms Värdshus.

Har aldrig varit här förut men det var verkligen en fin plats att besöka.

Här spanar vi in menyn och dricker lite vatten i hettan.

Det var en otroligt vacker utsikt från verandan där vi skulle inta vår lunch, så underbart.

Här har jag spanat in ett annat bord åt oss för det var alldeles för varm där vi satt. Parasollet där var lite sönderblåst men här blev det kanon och strax serverades jag en jättegod fiskgryta med aioli och bröd och jag bara njöt.

Det här såg väl mysigt ut också :)

Här kollar vi in insidan och den var inte så dum den heller.

Målningar i taket bland annat.

Vid röda pricken är vi :)

Här åker vi iväg igen och lämnar Rastaholms värdsshus mätta och belåtna.

Hit kan jag åka jag gärna tillbaka nästa sommar :)

På hemvägen åkte vi förbi Birka (Björkö). Ansgars kors anas uppe på berget. Läser på Wikipedia att korset restes 1834 till 1000-årsminnet av Ansgars ankomst till Birka.

Hade varit kul att gå iland men det får bli en annan utflykt :)

I stället åkte vi en bit till, sedan stannade vi till och tog ett dopp. Tror det var ca 22 grader i Mälaren, sååå svalkande och skönt :)

Det här seglet var så vackert och färgglatt att det fick vara med på bild :)

Så här fint kan det vara på Mälaren en sommardag i juli. Vattnet låg kav lugnt, nästan som en spegel ♥

Tack för en härlig sommarbåttur :) ♥

Ljungblåvingar på date :)

De här ljungblåvingarna fotade jag i mitten av juli. Det är en hona och en hane. Har fått hjälp med artbestämningen på FC i gruppen "Vi som gillar fjärilar"

Ljungblåvingen, hedblåvingen samt kronärtsblåvingen och den violetta blåvingen tillhör en grupp blåvingar som inte bara har oranga ögon utan också vackra blåskimrade ögon på bakvingens undersida.

Ljungblåvingens larver lever i symbios med svart tuvmyra, enligt min fjärilsbok. Puppan kläcks nere i myrstacken. Läser också att hälften av världens blåvingar är beroende av myror när de är i larv och puppstadiet.

Värdväxt är bland annat ljung.

Flygtid:
Från mitten av juni - augusti.
Vingspann: 23 - 27 mm

Harungen

I dag är det en ny strålande sommarmorgon med nya upplevelser :)

Det första intressanta jag såg i morse var den här lilla harungen som nu har blivit ganska stor. De har bott här i närheten av vårt hus sedan de var små och man ser dem då och då :)

När jag såg honom första gången i dag så satt han och mumsade i sig rödklöver till frukost. Här är har han skuttat iväg en bit och han är lite rädd för mig som står på altanen och fotograferar honom, men han stannar modigt  kvar ...

Här har han lugnat ner sig och satt sig till rätta och där satt han kvar när jag sakta smög mig in igen :)

De kommer mest om mornarna och sena kvällar och så skvätter de förstås lite harpluttar här och där som våra hundar bara älskar ♥. Harpluttarna är för dem som lördagsgodis för ett barn :)

Lite konstigt är det ändå att de vill vara runt vårt hus fast vi har våra stora hundar som vakar över allt som rör sig i deras närhet. De har haft tur många gånger :) Kanske är det för att Cassie är gammal och att Sheila mest har uppmärksamheten riktad mot de små sorkhålen i gräsmattan. Sorkarna, kan jag säga, har inte alltid haft samma tur som hararna ... :)

Roddtur med Sheila

I går var jag och Sheila ute på en liten morgontur med min orangevita lilla pärla. Cassie som nu är 11 år och lite trött emelanåt fick vara hemma o vila ♥

Vi tog oss ett dopp vid bryggan och träffade också denna lilla groda. Jag såg när den hoppade i plurret och sedan ville den hela tiden simma under båten, kanske för att få skugga. Här har jag satt upp honom på åran, visst är han fin, en riktig grodprins :)

Nu har jag satt ner honom i vattnet igen och direkt simmade han ur sikte och in under båten igen :)

Här ser ni en nybadad, glad och sommarlycklig hund på väg hem till frukosten :)

Gul näckros rodde vi förbi på vägen hem ...

Titta vad jag såg härom dagen!!!

Var på väg hem när jag plötsligt såg något stort vid en skogsdunge.

En väldigt anorlunda älg var min första tanke när jag såg de stora hornen men ...

... det såg jag strax att det inte var :) Jag stannade bilen och fick upp kameran som jag så lägligt hade liggande på passargerarsätet :)

Och några kort fick jag som ni ser på dessa ståtliga dovhjortar. De var två hanar som åt gräs och löv från träden.

De var ganska lugna och brydde sig inte så värst mycket om mig, fast de såg mig ...

... men efter en stund drog de sig sakta inåt skogen. Jättekul möte och kul att de finns i vår närhet ♥

Såg också en dovhjortshona som gick utmed ett fält en bit längre bort, så minst tre är de :)

Tvärs över vägen från dovhjortshonan kom också en stor sugga gåendes ...

... och minst två små kultingar hade hon med sig :)

M A K A O N F J Ä R I L ♥

I mitten av juli var jag till fjärilsstigen vid Stora Vika i Nynäshamn med förhoppning om att få se den stora fina apollofjäilen. Det fick vi dock inte men ...

... vi fick se något annat som jag länge längtat efter att få se, nämligen den fantastiska makaonfjärilien!!! :)

Martin Olofsson som ledde vandringen hade med sig en överaskning i form av makaonfjärilar, två stycken!!! :)

Han hade tidigare i sommar tagit larver som hade förpuppat sig och det var meningen att de skulle kläckas till nästa vår men de hade stått lite för varmt så de hade kläckts dagen innan vår utflykt.

Och det var ju tur för oss för nu skulle han släppa ut dem :)

Vi började vår vandring och när vi kommit en bit på väg så var det dags för fjärilarnas första fria flygtur. På bilden syns en luktgräsfjäril på sötväppling. (Har massor av sötväppling hemma i år både vit och gul. Har aldrig sett den växten förr men humlor och bin bara älskar den så de får stå kvar :)

Den första fjärilen flög direkt upp i skyn och försvann ibland trädkronorna.

Den andra var lugnare vilket var tur för oss som ville fotografera den :) Martin tog upp den ur korgen ...

... och efter en stund flyttade han över den till en blomma, med risk för att den skulle flyga ...

... men den satt kvar ett bra tag och det blev en hel del bilder :)

Makaonfjärilen är en av Sveriges största fjärilar och tillhör familjen riddarfjärilar. De två andra i familjen är apollofjärilen och mnemosynefjärilen. Så det här var min första fjäril i riddarfjärilfamiljen :) Är så lycklig över detta möte :)

Makaonfjärilen är en allmän fjäril i Sverige men den visar sig sällan.

Den flyger i juni och en bit in i juli. Vingspannet är 72 - 90 mm. Den såg nästan ut som en liten fågel när den första flög iväg.

Makaonfjärilen besöker gärna syrenen, så kanske man ska titta lite extra på syrener nästa år :)

Efter att fjärilarna var släppta så vandrade vi vidare och kom nu fram till det här stora och vackra kalkbrottet. Vi såg många växter ...

... bland annat den här som påminner lite om hundkex. Den heter vildmorot lärde jag mig. Roten är visst orange som en morot, därav namnet. Det fanns ett helt fält där vi samlas inför vandringen.

Den här var så fin men vet inte vad den heter.

Sandgräsfjärilen träffade jag också på stigen, har bara sett den en gång tidigare :)

Flickslända.

Några sorts långhorningar, de var rikitgt stora. Bara kroppen var säkert minst 2,5 cm.

Den här krabaten är en guldstektel ...

... den trampade runt i en vildmorot och visst är den vacker!!! :)

Det fanns många långhorningar på en plats som vi besökte så här ser ni två till.

Åker gärna tillbaka till den här vackra fjärilsstigen för att leta efter apollofjärilen men säkrast är nog att besöka Gotland.

Är så tacksam över att ha fått träffa denna vackra och maffiga fjäril.

Hoppas jag får möta den igen någon vacker dag ♥♥♥

Hedblåvinge

Kanske en ljungblåvinge som jag döpte det här inlägget till först blev till slut hedblåvinge, hane ...
   ... och här har jag också lyckats hitta en hedblåvinge, hona :)

De är väldigt svårt att skilja på hedblåvinge och ljungblåvinge har jag förstått men jag har fått lyckligtvis fått hjälp på FB via gruppen "Vi som gillar fjärilar" :)

Hedblåvingen samt ljungblåvingen, kronärtsblåvingen och den violetta blåvingen tillhör en grupp blåvingar som inte bara har oranga ögon utan också vackra blåskimrade ögon på bakvingens undersida.

Hedblåvingens larver lever likt klöverblåvingen i symbios med myror. Myrorna matar larven och i utbyte får de en sockerhaltig lösning av larven.

Flygtid:
Från slutet av juni - mitten av augusti.
Vingspann: 21 - 28 mm

A S P F J Ä R I L ♥

Vilken lycka!!!! Trodde knappt mina ögon när jag fick se den vackra aspfjärilen komma seglande ...

... framför mig på grusvägen :) Yes! Det här ögonblicket har jag väntat på lääääänge :) Anade att de fanns här och nu har jag fått det bekräftat, så kul :)

Jag hade tagit cykeln till min egen lilla "fjärilsstig" för att se om det fanns några fina fjärilar ute i dag.

I bakhuvudet ligger alltid en längtan efter att få se den stora fina aspfjärilen och jag tänkte att i dag vore väl en bra dag för den att visa sig.

Det hade regnat på midsommarnatten och nu var det soligt och jättevarmt ute. Grusvägen var fuktig på vissa ställen och vattenpussar fanns här och där på vägen.

Jag har läst att dessa fjärilar, ibland på varma dagar, flyger ner från asparna där de lever mesta tiden av sitt liv, för att släcka törsten från fukt på marken.

Och det var det som hände nu!!! :) Det är oftast hanen som visar sig, så jag förmodar att detta är en hane.

Visst är den vacker ♥. Den tillhör familjen Praktfjärilar, underfamilj Kronseglare och flyger bara en kort tid, från slutet av juni - slutet av juli. Den är en av Sveriges största dagflygande fjärilar, vingbredden är hela 70-90 mm.

Aspfjärilen suger aldrig nektar från blommor utan gillar illaluktande spillning från djur och kadaver.

Läste att man kan lägga ut surströmming eller havarti för att locka ner den från aspkronorna :)

Jag följde efter den längs vägen och försökte att komma framför den då jag hela tiden hade motljus när jag fotograferade. Men det gick inte, den bara flög vidare längs grusvägen om jag kom för nära :)

Jag var lite orolig för att bilderna skulle bli dåliga men några ok bilder blev det ändå, vilken tur :)
Är så glad och tacksam för att ha fått träffa denna underbara fjäril ♥

Läste nu i min fjärilsbok att man ska söka aspfjärilen varma dagar i midsommartid längs grusskogsvägar, och det var ju precis det jag gjorde och det gav resultat :) :) :)

Tänk att man kan bli så glad och lycklig av att få se en fjäril!!!! :)

Yogafarmor yogar i den jättvarma ...

... midsommardagssolen :)

Tänkte göra en krigare men det blev visst inte riktigt den :)

Hunden

Triangeln

Huvudstående + L-pose

Plogen

Försök till spagat

En krigare till tänkte jag men det är nog mest en höftöppnare :)

Utsträckt benställning

Namaste ♥

Violettkantad guldvinge, hona och hane

Violettkantad guldvinge, hona, fotad 22 juni 2016. Har aldrig sett henne tidigare :) Och förra året blev jag så glad när jag för första gången fick syn på hanen :) Se nedan.

Violettkantad guldvinge, hane, fotad i 28 juni 2015.

De är väldigt lika på undersidan men annars helt olika.

Flygtid: Juni - juli
Vingspann: 30-35 mm

Glad midsommar ♥

Vårresa till Gotland

Vi kom med färjan mitt i natten!

Nästa morgon startade med en morgonpromenad till havet.

Vädret var det lite si och så med ...

... men nästan hela resan var det i allafall uppehållsväder.

Vilket underbart litet träd fullt av blommor :)

Finfina tjurkalvar!

Frukost, mums :)

Hej på dig :)

Utflykt till Fjäle ängar.

Där fanns många fina orkideer ...

... och blommande äppelträd.

Ett medletida fähus som låg här har återställts.

Gullvivor fanns här i mängder tillsammans med orkidéerna.

Vet inte vad denna heter, än.

Sedan gick färden vidare mot Torsburgen där vi åt lunch och vandrade runt i den fina naturen en stund.

Älskar alla fruktträdsblommor ♥ Det är lätt att få hela kameran full av dem :)

Det här var väl fina enar.

Jag blev så glad när jag plötsligt fick se den bruna blåvingen. Tyvärr ingen baksida men så kul ändå, har inte sett den förut :)

Söta nävor av något slag.

Den här växten kan jag inte namnet på men fin är den, lite som en sorts ormbunke.

Å det här var ju roligt att få se. En massa söta kattfötter, har inte sett dem på hur länge som helst.

Efter utflykten och en kväll med god mat och bad i tunna så sov jag gott.

Morgonen därpå så tog jag en morgonpromenad igen.

Här var det så vackert och jag fick nöjet att träffa ...

... den prydliga pärlemorfjärilen.

Det fanns riktigt många av dem här och de satte sig ofta på vägen. Detta för att suga i sig kalk, tror jag.

På vägen tillbaka igen fanns många fina blommor att titta på ...

... tex vildkaprifol och ...

... humle.

En och annan smultronvisslare dök också upp :)

Dags för nästa utflykt som i dag bar iväg till Fårö. Den här okidén är ovanlig som jag förstår det.

En liten sovenir inhandlades vid färjelägret :)

Langhammars raukområde

Härligt att vara här igen :)

Nu är vi tillbaka vid Ljugarn igen och nu är det hög tid att hälsa på några härliga gotlandslamm (får) :)

Här är jag ute på gravfältet där fåren betar i lugn och ro.

Bäääää!

Sista utflykten innan hemfärd gick till Laus holmar.

Där tittade vi på fåglar från ett fågeltorn ...

... och vi fick syn på den ovanliga ägretthägern. Tre stycken faktiskt. Har ju inget värstingobjektiv men de syns som vita prickar längst bak i vattnet. I förgrunden syns gravänder. Googlade ägretthägern och fick se den i häckningsdräkt. Den var lite speciellt med tunna glesa vita fjädrar utanpå den vanliga fjäderdräkten. Googla så får ni se :)

Ja, det var lite bilder från årets gotlandsresa!